اصول مراقبت از پوست و مو در فصل پاییز

محافظت از پوست و مو در فصل پاییز

شرایط آب و هوایی و تغییرات فصلی روی پوست و موی ما تاثیرات زیادی میذاره، به همین دلیل با شروع فصل جدید و اومدن پاییز باید بیشتر از قبل حواسمون به سلامت پوست و موهامون باشه. کم شدن رطوبت، سرد شدن هوا و بادهای شدید فصلی در پاییز میتونن برای پوست ما مشکلات مختلفی ایجاد کنن، و آشنایی با این شرایط به سلامتی و زیبایی ما کمک می‌کنه.

در این مقاله، به بررسی رایج‌ترین مشکلات پوست و مو و دلایل ایجاد اون در فصل پاییز و راه‌های پیشگیری و مراقبت می‌پردازیم.

دلایل اصلی بروز مشکلات پوستی در پاییز

دلایل اصلی مشکلات پوستی در تابستان

در ابتدا بهتره بدونین که چرا با اومدن فصل پاییز مشکلات پوستی تشدید میشه، تا در ادامه با راهکار‌های پیشگیری و درمان آشنا بشین. بروز مشکلات پوستی دلایل زیادی داره که در اینجا به مهم‌ترین اون‌ها اشاره می‌کنیم.

کاهش رطوبت هوا: یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست در پاییز، کاهش رطوبت هواست. هوای خشک باعث میشه رطوبت طبیعی پوست کاهش پیدا کنه و درنتیجه پوست خشک بشه و ترک‌ بخوره.

تغییرات دمایی: اختلاف دمایی که بین محیط داخل و محیط بیرون در فصول سرد سال وجود داره، ممکنه که پوست رو تحریک کنه، این نوسانات دمایی معمولا باعث التهاب و خشکی پوست میشن. 

استفاده از وسایل گرمایشی: یکی دیگه از دلایل مشکلات پوستی، اینه که در فصل سرد سال از بخاری و شوفاژ استفاده میشه که این وسایل گرمایشی رطوبت هوا رو کم می‌کنن، درنتیجه باعث خشک شدن پوست میشن.

آلرژی‌های فصلی: خیلی از افراد دچار آلرژی فصلی هستن و معمولا با عوض شدن فصل حساسیتشون شروع میشه، وجود گرده‌های گیاهان و گرد و غبار و آلاینده‌های هوا اصلی‌ترین دلایل آلرژی فصلی هستن که باعث بروز حساسیت‌های پوستی و خارش میشن.

تغییرات هورمونی: بعضی از افراد با تغییر فصل، تغییرات هورمونی در بدنشون رخ میده که بر روی پوست اون‌ها تأثیر میذاره و باعث بروز مشکلات پوستی مثل آکنه میشه.

مشکلات پوستی رایج در فصل پاییز و راه‌های پیشگیری 

تغییر فصل و شروع آب و هوای سرد میتونه مشکلات پوستی زیادی ایجاد کنه، که در ادامه به رایج‌ترین اون‌ها می‌پردازیم و برای هرکدوم از اون‌ها به طور مفصل راهکارهایی ارائه میدیم که بتونین از این مشکلات پیشگیری کنین.

۱. خشکی پوست: خشکی پوست یکی از شایع‌ترین مشکلات در فصل پاییزه که با احساس کشیدگی، خارش و پوسته‌پوسته شدن همراهه. همونطوری که گفته شد هوای سرد و کاهش رطوبت هوا باعث میشه رطوبت طبیعی پوست از بین بره و به مرور زمان پوست خشک و یا پوسته‌پوسته میشه و در بعضی موارد ممکنه ترک بخوره.

خشکی پوست

راه‌های پیشگیری

مرطوب‌کننده‌های قوی: استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی مواد آبرسان مثل هیالورونیک اسید، گلیسیرین و سرامیدها به شما کمک می‌کنه تا رطوبت پوستتون حفظ بشه و دچار خشکی نشه.

استفاده از روغن‌های طبیعی: روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، زیتون، جوجوبا و آرگان باعث نرمی و حفظ رطوبت پوست شما میشه. 

دو بار در روز پوسستون رو مرطوب‌ کنین: برای پیشگیری از خشکی پوستتون در فصل پاییز، بهتره که حداقل دو بار در روز (صبح و شب) از مرطوب‌کننده استفاده کنین، این کار رو به خصوص بعد از شستشوی پوست حتما انجام بدین.

۲. ترک لب‌ها: هوای سرد و خشک پاییز میتونه باعث ترک و خشکی لب‌ها بشه که خیلی‌ها این مشکل رو در فصول سرد سال تجربه می‌کنن.

ترک لب در فصل پاییز

پیشگیری:

استفاده از بالم لب: بالم لب‌های حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند شی باتر، ویتامین E و موم زنبور، لب‌های شما رو مرطوب و نرم نگه میداره و از خشک شدن اون‌ها جلوگیری می‌کنه.

نوشیدن آب کافی: کمبود آب در بدن هم شدت خشکی لب‌ها رو بیشتر می‌کنه، بنابراین مصرف آب کافی فقط برای فصل تابستون نیست و در پاییز هم، بسیار مهمه.

پرهیز از زبان زدن به لب‌ها: عادت به زبان زدن به لب‌ها باعث میشه رطوبت لب‌ها کم بشه و خشکی و ترک اون‌ها رو تشدید می‌کنه.

۳. اگزما: یکی دیگه از مشکلات پوستی اگزماست که معمولا در پاییز و زمستون شدت پیدا می‌کنه و بدتر میشه. در این حالت افرادی که پوست خشک و حساس دارن، پوست اون‌ها با کاهش دمای هوا بیشتر تحریک میشه و باعث بروز لکه‌های قرمز، خارش و التهاب میشه.

اگزما در فصل پاییز

راه‌های پیشگیری:

استفاده از شوینده‌های ملایم: بهتره که از صابون‌ها و شوینده‌های حاوی مواد شیمیایی استفاده نکنین و به جای اون‌ها از شوینده‌های ملایم که فاقد عطر و الکل هستن، استفاده کنین.

مرطوب نگه داشتن پوست: همچنین استفاده مکرر از مرطوب‌کننده‌های بدون عطر که حاوی سرامیدها و مواد ضدالتهاب هستن، میتونه علائم اگزما رو کمتر کنه.

لباس‌های نخی و نرم: به دلیل سرمای پاییز استفاده از لباس‌های پشمی و ضخیم بیشتر میشه، ولی اگر پوست حساسی دارین بهتره که از لباس‌های نخی و بافت‌های نرم استفاده کنین که پوستتون تحریک نشه و علائم اگزما تشدید پیدا نکنه.

۴. جوش و آکنه: با تغییرات آب و هوایی، ممکنه تولید چربی در پوست شما دچار تغییرات بشه، طی این نوسانات چربی، منافذ پوست مسدود میشن و این موضوع باعث ایجاد جوش و آکنه میشه.

جوش و آکنه در فصل پاییز

راه‌های پیشگیری:

استفاده از مرطوب‌کننده‌های غیرکومدون‌زا: مرطوب‌کننده‌های سبک و فاقد چربی که منافذ پوست رو مسدود نمی‌کنن، میتونن به جلوگیری از بروز آکنه کمک کنن.

پاکسازی منظم: استفاده از شوینده‌های ملایم و پاکسازی منظم پوست برای حذف آلودگی‌ها و چربی اضافی پوست، ضروریه و با این کار از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می‌کنین. لازمه برای جلوگیری از جوش و آکنه خانم‌ها حتما قبل از خواب پوست صورتشون رو بشورن و به هیچ وجه با آرایش نخوابن.

استفاده از محصولات ضد آکنه: استفاده از محصولاتی که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکساید هستن باعث کنترل جوش و آکنه پوست شما میشه.

۵. قرمزی و حساسیت پوست: هوای سرد و باد شدید در فصل پاییز ممکنه پوست شما رو حساس کنه و باعث ایجاد مناطق قرمز روی پوست بشه. این مشکل به خصوص برای افرادی که پوست حساس دارن، بیشتر به چشم می‌خوره.

قرمزی و حساسیت در فصل پاییز

راه‌های پیشگیری:

استفاده از سرم‌های آرام‌بخش: سرم‌های حاوی آلوئه‌ورا، نیاسینامید و بابونه میتونن باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست شما بشن.

پرهیز از آب داغ: شستن صورت با آب داغ پوست شما رو بیشتر تحریک می‌کنه، به همین دلیل بهتره که همیشه از آب ولرم و یا سرد استفاده کنین.

۶. پوسته‌پوسته شدن و افزایش سلول‌های مرده: با کاهش رطوبت پوست و خشک شدن اون، سلول‌های مرده‌ی پوست بیشتر میشن و حالت پوسته پوسته پیدا می‌کنن. این حالت میتونه باعث تیرگی پوست بشه و اون رو بی‌طراوت و بی‌روح نشون بده.

پوسته پوسته شدن در فصل پاییز

راه‌های پیشگیری:

لایه‌برداری منظم: استفاده از اسکراب‌های ملایم یا محصولات حاوی اسیدهای میوه‌ای (مثل آلفا هیدروکسی اسید) به حذف سلول‌های مرده کمک می‌کنه و پوست شما رو شاداب‌تر نشون میده.

استفاده از ماسک‌های آبرسان: ماسک‌های آبرسان و تغذیه‌کننده باعث میشه رطوبت پوست شما بیشتر بشه و به درخشش طبیعی پوستتون کمک می‌کنه.

۷.التهاب پوست: همچنین در بعضی افراد حساسیت و آلرژی در فصل پاییز، باعث ایجاد قرمزی، تورم و التهاب پوست میشه.

راه‌های پیشگیری 

علاوه بر ماسک صورت، آبرسانی و حفظ رطوبت که گفته شد برای درمان التهاب پوست، میتونین روش‌های درمان طبیعی هم بکار ببرین.

درمان‌های طبیعی

آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابیه که به تسکین التهاب پوست کمک زیادی می‌کنه و اون رو به صورت ژل یا پماد میتونین تهیه کنین‌.

عسل: عسل خاصیت‌ زیادی داره، مهم‌ترین ویژگی عسل اینه که ضد باکتری و ضد التهابه، به همین دلیل برای درمان برخی از انواع التهاب پوست بسیار مفید و کاربردیه.

روغن درخت چای: روغن درخت چای یکی دیگه از مواد طبیعیه که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی داره و برای درمان آکنه و سایر مشکلات پوستی مورد استفاده قرار میگیره.

مشاوره با پزشک: اگر مشکل پوستی شما شدت پیدا کرده، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنین.

رسیدگی به پوست در فصل پاییز

رسیدگی به پوست در فصل پاییز

تا اینجا در مورد انواع مشکلات پوستی و راهکارهای هر کدوم صحبت کردیم، اما واقعیت اینه که بهتره قبل از اینکه برای پوستتون مشکلی پیش بیاد، روتین پوستی منظمی داشته باشین و به پوستتون رسیدگی کنین.

در ادامه به یک سری از کارهای کلی که برای داشتن پوست سالم لازمه، می‌پردازیم.

مرطوب‌کننده: استفاده از مرطوب‌کننده‌های غلیظ و حاوی ترکیباتی مثل هیالورونیک اسید، گلیسیرین و سرامید برای حفظ رطوبت پوست بسیار مهمه و به طور روزمره باید از مرطوب کننده استفاده کنین.

سرم‌های آبرسان: سرم‌های حاوی مواد فعال مانند ویتامین B5 و پپتیدها میتونن رطوبت رو به لایه‌های عمقی پوست برسونن.

ماسک‌های آبرسان: استفاده منظم از ماسک‌های صورت آبرسان، به ویژه قبل از خواب، به نرمی و لطافت پوست شما کمک زیادی می‌کنه.

شوینده ملایم: از شوینده‌های مناسب با پوست خودتون استفاده کنین و اگر پوست خشکی دارین، حتما صورتتون رو با شوینده مخصوص پوست خشک و حساس بشورین که چربی طبیعی پوست شما رو از بین نبره.

پاکسازی پوست: میتونین بسته به شدت آلودگی محل زندگیتون، یک‌بار در هفته یا یک‌بار در ماه، از لایه برداری برای از بین بردن سلول‌های مرده پوستتون استفاده کنین و پاکسازی انجام بدین.

روغن‌های طبیعی: از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون، میتونین برای مرطوب کردن پوستتون استفاده کنین.

محافظت در برابر آفتاب: استفاده از کرم ضدآفتاب انقدر موضوع مهمیه که توصیه میشه حتی در روزهای ابری هم از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنین.

خیلی از افراد کرم ضد آفتاب رو فقط مختص روزهای گرم و آفتابی میدونن و استفاده از این کرم‌ها رو در فصول سرد قطع و یا محدود میکنن. ولی اغلب پزشکان پوست و مو، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب رو در هر چهار فصل سال ضروری میدونن.

رژیم غذایی سالم: مصرف میوه‌ها، سبزیجات و آب کافی به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کنه، همچنین توجه به سالم‌خوری و پرهیز از فست‌فودها، قند و شیرینی تاثیر زیادی روی شفافیت پوست شما داره.

همچنین مصرف خوراکی‌هایی که چربی مفید دارن، مثل آووکادو، آجیل و دانه‌ها به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کنه.

حمام کوتاه و با آب ولرم: بهتره با آب ولرم پوستتون رو بشورین، آب داغ و حمام طولانی مدت، چربی طبیعی پوست رو از بین میبره و باعث خشکی بیشتر میشه.

استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا: اگر در شرایط آب و هوایی خشک زندگی می‌کنین، میتونین برای افزایش رطوبت محیط از دستگاه‌های بخور استفاده کنین و از خشکی پوستتون جلوگیری کنین.

گلدان‌های گیاهان: نگهداری گیاهان آپارتمانی هم به افزایش رطوبت محیط کمک می‌کنه.

پرهیز از تماس مستقیم با مواد تحریک‌کننده: از تماس مستقیم پوست با مواد شیمیایی، شوینده‌های قوی و عطرها خودداری کنین.

لباسی مناسب: از لباس‌های گرم که بافت لطیفی دارن استفاده کنین و پوستتون رو در معرض اصطکاک و تحریک با لباس‌های زبر و ضخیم قرار ندین.

دستکش و شال: برای محافظت از پوست دست و صورت خودتون در برابر باد سرد در فصل پاییز میتونین از دستکش و شال استفاده کنین.

محافظت از مو در فصل پاییز

محافظت از مو در فصل پاییز

به طور کلی موی افراد هم تا حدودی در فصل پاییز دچار تغییراتی میشه که در این بخش به انواع این مشکلات و راه‌های پیشگیری و درمان اون می‌پردازیم.

رایج‌ترین مشکلات مو در فصل پاییز شامل موارد زیر میشه:

خشکی و شکنندگی مو: کاهش رطوبت هوا در پاییز باعث میشه موها رطوبت خودشون رو از دست بدن و خشک و شکننده بشن.

شوره سر: تغییرات آب و هوایی و استفاده از وسایل گرمایشی میتونه باعث تحریک پوست سر و افزایش تولید شوره بشه.

موخوره: خشکی مو و استفاده از ابزارهای حرارتی مثل سشوار و اتوی مو میتونه باعث ایجاد موخوره بشه.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات میتونین از ۳ راه حل زیر استفاده کنین.

  • مرطوب نگه داشتن مو: برای افرادی که در فصل پاییز و زمستون دچار خشکی و شکنندگی مو میشن، استفاده از نرم کننده و ماسک مو توصیه میشه. همچنین میتونین از روغن‌های طبیعی مثل روغن آرگان و روغن نارگیل هم استفاده کنین.
  • شستشوی مناسب مو: بهتره برای پیشگیری از آب ولرم و شامپوهای ملایم برای شستشوی موهاتون استفاده کنین.
  • تغذیه مناسب: استفاده از ویتامین‌های A, B ,C علاوه بر اینکه با تقویت سیستم ایمنی بدن از ایجاد بیماری‌های رایج فصل سرما جلوگیری می‌کنه، برای تقویت و حفظ موهای افراد هم خیلی مهمه.

 و در آخر مهم‌ترین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشین، اینه که هر پوست و مویی منحصر به فرده و نیازهای خاص خودش رو داره، بنابراین، بهتره با یک متخصص پوست و مو مشورت کنین تا یک روتین مراقبتی مناسب برای خودتون تهیه کنین و با توجه به نکاتی که گفته شد، از مو و پوستتون به خوبی مراقبت کنین .

در آخر تغییرات فصل پاییز میتونه بر روی پوست و مو تأثیرات مختلفی بذاره، اما با حفظ رطوبت، مراقبت‌های مناسب و استفاده از محصولات مخصوص، میتونین از بروز بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری کنین. روتین روزانه‌ای که شامل ماسک‌ها، لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌های قوی، استفاده از بالم لب، شوینده‌های ملایم و لایه‌برداری منظم باشه، به حفظ سلامت و زیبایی شما در فصل پاییز کمک می‌کنه.