شلوار بگ، مد و راحتی همزمان

شلوار بگ

یکی از ترندهای پرطرفدار سال ۲۰۲۴ بازگشت دوباره شلوارهای بگ به دنیای مد و فشن بود. شلوارهایی که علی رغم ظاهر عجیب و متفاوتشون دوباره محبوب شدن و تونستن جای خودشون رو در کمد لباس نسل جوون پیدا کنن.

ما هم در این مقاله قصد داریم تا در مورد تاریخچه، کاربرد و انواع استایل با شلوار بگ صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی در این مورد به شما بدیم.

تاریخچه شلوار بگ

تاریخچه شلوار بگ

خیلی‌ها معتقدن تاریخ شلوارهای بگ، به شلوارهای پاچه گشاد برمیگرده که از دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ مرسوم شدن. این شلوارها که عمدتا توسط خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتن به نوعی نماد آزادی و زندگی مدرن به حساب میومدن. سال‌های بعد شاهد تغییراتی در این شلوارها بودیم تا جایی که شلوارهای بگ به وجود اومدن.

ظهور استایل هیپ هاپ

ظهور استایل هیپ هاپ در دهه ۹۰

در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تیشرت‌های اورسایز، شلوارهای بگ و اکسسوری‌های بزرگ به عنوان اصلی‌ترین آیتم‌های استایل هیپ هاپ ظهور کردن. برخی از هنرمندان بزرگ موسیقی نقش مهمی در ترویج این سبک پوشش بین جوون‌ها داشتن.

شاید مهم‌ترین خواننده رپ و هیپ هاپ دهه ۹۰ یعنی توپاک شکور بیشترین نقش رو داشت. استایل هیپ هاپ با آیتم‌های عجیب به نوعی نماد یاغی‌گری و اعتماد به نفس به حساب میومد.

در واقع شلوار بگ به عنوان بخشی از استایل هیپ هاپ وارد دنیای مد و فشن شد.

تغییرات ترند

با شروع قرن جدید، شلوارهای اسکینی و یا لباس‌های فیت‌ بیشتر مورد توجه قرار گرفتن و به نوعی دنیای مد به سمت این لباس‌ها رفت.

حضور شلوار بگ هم در فروشگاه‌ها تا حدودی کم رنگ‌تر شد. اما همونطور که همه میدونیم، دنیای مد به شکل چرخه‌ای تغییر می‌کنه و آیتم‌های قدیمی بعد از مدتی‌ دوباره به عنوان جریان اصلی وارد بازی میشن. همین اتفاق برای شلوارهای بگ هم افتاد و در سال‌های اخیر و با ترند شدن لباس‌های اورسایز دوباره شلوارهای بگ به دنیای مد برگشتن.

البته این بار یک تفاوت مهم وجود داشت. در دهه ۹۰ شلوار بگ به عنوان یک لباس آوانگارد که نماد یاغی‌گری بود شناخته میشد، ولی در این سال‌ها دیگه خبری از نگاههای عجیب به این شلوار نیست و خیلی‌ها اون رو به عنوان لباسی تقریبا معمولی پذیرفتن.

شلوارهای بگ چطور دوباره ترند شدن؟

شلوارهای بگ چطور به دنیای مد برگشتن؟

همونطور که گفته شد ترند شدن آیتم‌های قدیمی یک روند کاملا جا افتاده و مرسوم در دنیای مد به حساب میاد. ولی علاوه بر این ،۳ مورد زیر باعث شد دوباره شلوار بگ رو در خیابون‌ها ببینیم.

نوستالژی

دیدن لباس‌های قدیمی همیشه حس نوستالژی رو در برخی از افراد به وجود میاره. دهه ۹۰ هم به عنوان دوره‌ای مهم از روند تکامل مد و فشن با ترند کردن استایل‌های خیابونی و هیپ هاپ شناخته میشه.

به این ترتیب ایجاد حس نوستالژی یکی از اصلی‌ترین دلایل بازگشت این شلوارها به دنیای مده.

حس راحتی

در شرایطی که خیلی از افراد از مدل‌های پرزرق و برق و دست و پا گیر گذشته خسته شدن و بیشتر به سمت لباس‌های راحت‌تر تمایل پیدا می‌کنن، مد شدن لباس‌هایی که به اندازه شلوار بگ راحت و آزاد باشن اصلا چیز عجیبی نیست. به همین دلیل که لباس‌های اورسایز تا این اندازه محبوب شدن.

تاثیر سلبریتی‌ها و شبکه‌های اجتماعی

تاثیر بیلی آیلیش بر ترند شدن شلوار بگ

همونطور که گفته شد ریشه‌های شلوار بگ به استایل خیابونی و هیپ هاپ برمیگرده. در سال‌های اخیر و با ترند شدن شبکه‌های اجتماعی هنرمندها و سلبریتی‌ها تاثیر بیشتری بر استایل سایر افراد به خصوص نسل جوون دارن. در واقع امروزه تعداد بیشتری از افراد سبک پوشش خودشون رو از سلبریتی‌ها الهام میگیرن.

به همین دلیل خواننده‌هایی مثل بیلی آیلیش و کانیه وست تونستن نقش خیلی مهمی در فراگیر شدن این لباس داشته باشن.

انتخاب شلوار بگ مناسب

انتخاب شلوار بگ مناسب

وقتی بحث انتخاب لباس مناسب میشه یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در نظر گرفته بشه، فرم بدن هر فرده. در این بخش به تاثیر قد افراد در استفاده از این شلوارها و همچنین ایجاد تعادل می‌پردازیم.

اگر قد نسبتا کوتاهی دارین بهتره از شلوارهای بگ استفاده کنین که بخش پایینی شلوار کمی جذب‌تر باشه. در این صورت شما قد بلندتر دیده میشین.

همچنین شما میتونین این شلوار رو با بوت‌های لژدار ست کنین که باز به بلندتر شدن قدتون کمک می‌کنه.

ولی به طور کلی معمولا استفاده از شلوارهای بگ برای افراد قد کوتاه توصیه نمیشه.

اگر قد بلندی دارین، خیلی راحت‌تر میتونین از این شلوار استفاده کنین. معمولا شلوار بگ فاق بلند، برای افرادی که قد بلندی دارن انتخاب مناسبیه.

همچنین شما با پوشیدن کتونی تخت میتونین استایل کژوال و جذابی برای خودتون بسازین.

گذشته از تاثیر قد بر استفاده از شلوار بگ، سعی کنین همیشه تعادل رو در استایل خودتون حفظ کنین. برای مثال اگر از یک شلوار بگ خیلی آزاد استفاده می‌کنین، بهتره لباس بالاتنه‌ رو کمی متعادل‌تر انتخاب کنین. چون در غیر این صورت اندام شما خیلی بزرگ‌تر از چیزی که هست دیده میشه.

پارچه‌های مناسب شلوار بگ

انتخاب پارچه مناسب شلوار بگ

پارچه مورد استفاده در شلوار میتونه تاثیر خیلی زیادی بر استایل و راحتی شما بذاره. پارچه‌های مختلف برای موقعیت‌های متفاوتی مناسبن که در ادامه در مورد برخی از اون‌ها صحبت می‌کنیم.

جین: پارچه جین متداول‌ترین نوع پارچه برای تولید شلوار بگ به حساب میاد. در واقع اولین شلوارهای بگ در دهه ۱۹۸۰ از جنس جین تولید شده بودن.

شلوار جین مردانه یا زنانه بگ برای ساخت یک استایل کژوال ایده‌آله و شما میتونین این شلوار رو با هر آیتمی ست کنین. از تیشرت‌های اورسایز گرفته تا کت‌های بلیزر همگی برای ست کردن با این شلوار  مناسبن.

نخ: شلوارهای بگ تولید شده از نخ برای استفاده در فصول گرم مناسبن. این شلوارهای راحت اجازه عبور جریان هوا رو میدن و شما در اون‌ها احساس راحتی و خنکی بیشتری می‌کنین.

پارچه‌های متنوع دیگه‌ای هم هستن که در تولید شلوار بگ استفاده میشن. مثلا پارچه‌های پشمی و یا پارچه‌های الیاف مصنوعی. معمولا این پارچه‌ها در فصول سرد‌تر سال کاربرد دارن و استفاده از اون‌ها به اندازه نخ و جین مرسوم نیست.

ست کردن شلوار بگ

ست کردن شلوار بگ

شما میتونین شلوار بگ رو به عنوان بخشی از استایل روزمره خودتون استفاده کنین. فقط باید به حفظ تعادل در استایل خودتون توجه کنین. در ادامه پیشنهاد‌هایی برای ست کردن انواع شلوار بگ ارائه میدیم.

ترکیب شلوار بگ و تیشرت یا هودی اورسایز: مرسوم‌ترین استایل‌ همراه شلوار بگ، استفاده از یک تیشرت و یا یک هودی اورسایز که برای شما یک استایل کژوال راحت و شیک میسازه. البته سعی کنین لباسی رو انتخاب کنین که اندام شما رو بیش از حد بزرگ نشون نده.

همچنین با کمی بالا دادن آستین هودی میتونین استایل خودتون رو جذاب‌تر کنین.

کتونی تخت یا بوت: اگر میخواین استایل کژوال و روزمره‌ای داشته باشین که در اون کاملا احساس راحتی کنین شلوار بگ خودتون رو به همراه یک کتونی تخت بپوشین.

همچنین برای روزهای سرد سال هم میتونین از یک بوت نسبتا بزرگ که استایل خاص‌تری برای شما میسازه استفاده کنین. 

اکسسوری مناسب: اگرچه در استایل هیپ‌هاپ معمولا از اکسسوری‌های بزرگ و براق استفاده میشه، ولی این اکسسوری‌ها برای استفاده روزمره انتخاب مناسبی نیستن.

پس به شما توصیه می‌کنیم برای داشتن یک استایل راحت و متعادل که بتونین به شکل روزمره ازش استفاده کنین، بهتره از اکسسوری‌های با سایز متوسط به همراه شلوار بگ استفاده کنین.

کلاه بیسبال و کوله پشتی مکمل‌های خوبی برای شلوار بگ به حساب میان.

ترکیب رنگ‌ها

ترکیب رنگی با شلوار بگ

ما قبلا به طور مفصل در مورد اصول ست کردن رنگ لباس‌ در مقاله مربوطه توضیح دادیم. ولی در این بخش سعی می‌کنیم مواردی که در ست کردن رنگ شلوار بگ با بقیه لباس‌ها کاربرد داره مطرح کنیم.

استایل مونوکرم: استایل تک رنگ یا مونوکروم در واقع استفاده از طیف‌های مختلف یک رنگ در استایل فرد هست. امروزه استفاده از این استایل به همراه تیپ اورسایز و شلوارهای بگ خیلی محبوبه.

برای مثال، برخی شلوار جین بگ آبی رو به همراه یک تیشرت و یا هودی آبی ست می‌کنن. همچنین شما میتونین از بافت‌های مختلف هم در استایل مونوکروم استفاده کنین که جذابیت این استایل رو بیشتر می‌کنه.

استفاده از رنگ‌های متضاد: درست در نقطه مقابل استایل مونوکروم، استفاده از رنگ‌های کاملا متضاد در استایل فرد هست. به این ترتیب فرد از دو رنگ کاملا متضاد به شکلی استفاده می‌کنه که یکی از آیتم‌های لباس بیشتر از بقیه به چشم بیاد.

در این مورد شما میتونین با پوشیدن یک شلوار بگ با رنگ خاص به همراه یک تیشرت رنگ خنثی کاری کنین که شلوارتون بیشتر به چشم بیاد.

استفاده از رنگ‌های مکمل: انتخاب دیگه‌ای که برای ست کردن دارین، استفاده از رنگ‌های مکمله. به این ترتیب شما میتونین برای ایجاد یک هارمونی و تعادل جذاب از رنگ‌هایی استفاده کنین که به نوعی مکمل هم به حساب میان. برخی از افراد استفاده از شلوار بگ رو به اندازه کافی انتخاب جسورانه‌ای میدونن و سعی می‌کنن با استفاده از این ترکیب رنگی، کمی تعادل رو به استایل خودشون اضافه کنن.

شما میتونین یک شلوار بگ رنگ روشن رو به همراه یک تیشرت صورتی یا آبی ملایم ست کنین.

در نهایت با اینکه شلوار بگ از استایل هیپ هاپ و خیابونی به دنیای مد وارد شد، ولی امروزه جایگاه مستقل خودش رو پیدا کرده و به عنوان یک آیتم جذاب و کاربردی و راحت مورد استفاده قرار میگیره.

همچنین شما میتونین با رعایت اصول انتخاب و ست کردن این شلوار ، از شلوار بگ در موقعیت‌های مختلف و فعالیت‌های روزمره استفاده کنین.