لباس‌های نخی رو چطور بشوییم؟

نحوه صحیح شستشوی لباس نخی

لباس‌های نخ پنبه یا به اصطلاح نخی به دلیل مزایای زیادی که دارن، خیلی محبوبن. این الیاف طبیعی مخصوصا در فصل تابستون و برای تولید انواع تیشرت و شومیز و مانتو زنانه و پیراهن و … خیلی مورد توجه قرار میگیرن.

در مقاله پارچه‌های نخ پنبه به طور مفصل در مورد ویژگی‌های خاص این نوع پارچه صحبت کردیم که با استفاده از لینک آبی رنگ میتونین اون مقاله رو مطالعه کنین.

نحوه نگهداری و شستشوی پارچه‌های نخی الزامات ویژه‌ای داره، که در صورت رعایت، عمر بیشتری خواهند داشت.

در این مقاله میخوایم در مورد نحوه شستشوی صحیح لباس‌های نخی صحبت کنیم.

لباس‌های نخی رو چطور بشوریم؟

نحوه شستشوی لباس نخی

به طور کلی ۷ اصل مهم در مورد نحوه شستشوی لباس‌های نخی وجود داره، که اول به اون‌ها اشاره مستقیم و مختصر می‌کنیم و در ادامه مطلب در مورد هر کدوم از اون‌ها توضیحات مفصلی ارائه میدیم.

  • از آب با دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه استفاده کنین.
  • از شوینده‌های ملایم استفاده کنین.
  • لباس‌های نخی رو با دست بشورین.
  • لباس‌های نخی هم‌جنس رو با همدیگه بشورین.
  • قبل از شستشو زیپ‌ها و دکمه‌ها رو ببندین.
  • پس از شستشو لباس‌های نخی رو در سایه خشک کنین.
  • از اتوکشی لباس‌های نخی با دمای بالا خودداری کنین.
  • از خشک کن لباسشویی استفاده نکنین.

دمای مناسب آب

مهم‌ترین اصلی که در شسشتوی لباس‌های نخی باید مورد توجه قرار بدین، دمای مناسب آبه. معمولا دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد بهترین دما برای شستشوی پارچه‌های نخی به حساب میاد.

از شوینده‌های ملایم استفاده کنین

سعی کنین از شوینده‌های ملایم و مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنین. سفیدکننده‌ها و نرم کننده‌ها معمولا دارای مواد شیمیایی قوی هستن که باعث میشن به بافت لباس آسیب وارد بشه.

معمولا در شستشوی لباس‌ها با الیاف مصنوعی این موضوع مشکل کمتری ایجاد می‌کنه، ولی لباس‌های نخی بافت خودشون رو از دست میدن.

شستشو با دست

شستشوی لباس نخی با دست

خیلی‌ها معتقدن لباس‌های نخی تا جای ممکن باید توسط دست شسته بشن، چون چرخش ماشین لباسشویی به بافت لباس‌ها آسیب میزنه. البته که شستن لباس با دست برای همه کار آسونی نیست.

به هر حال توصیه اول اینه که این لباس‌ها رو با دست بشورین، ولی اگر این امکان برای شما فراهم نیست، حداقل از دور کم ماشین لباسشویی استفاده کنین.

لباس‌های نخی رو با هم بشورین

لباس‌هایی که الیاف سنگین‌تر و ضخیمی دارن، معمولا در زمان چرخش در ماشین لباسشویی به لباس‌های لطیف‌تر آسیب میزنن. به همین دلیل توصیه میشه لباس‌های نخی رو با هم بشورین.

زیپ‌ها و دکمه رو ببندین

با توجه به الیاف نرمی که این نوع پارچه داره، در صورت باز بودن زیپ‌ها و دکمه‌های لباس‌ها ممکنه در زمان شستشو به اون‌ها آسیب وارد بشه. پس حتما زیپ‌ها و دکمه رو قبل از شروع فرایند شستشو ببندین.

موارد بعد از شستشوی لباس

موارد مهم بعد از شستشوی لباس

در اینجا چند نکته کاربردی در مورد اقدامات بعد از شستشوی لباس نخی پیشنهاد میدیم. 

تا جای ممکن لباس‌های نخی رو در سایه خشک کنین.

نور مستقیم آفتاب میتونه از دو جهت به لباس‌های نخی آسیب بزنه. اول اینکه معمولا در آفتاب شدید لباس‌های نخی دچار تغییر رنگ میشن.

مورد بعدی هم، اینه که گرم شدن بیش از حد لباس‌ها زیر آفتاب مستقیم میتونه به بافت اون‌ها آسیب بزنه و اصطلاحا فرم لباس رو تغییر بده.

پس سعی کنین این لباس‌ها رو در سایه و به دور از نور خورشید خشک کنین.

اتو کشی با دمای پایین

همونطور که گفته شد، دمای بالا میتونه به بافت لباس‌های نخی آسیب بزنه. این نکته باید در زمان اتوکشی لباس‌ها هم رعایت بشه.

پس سعی کنین تا جای ممکن لباس‌های نخی رو بعد از شستشو طوری پهن کنین که کمتر چروک بشن و نیازی به اتو کشی نداشته باشن. ولی اگر مجبور به اتو کردن این لباس‌ها شدین، از دمای پایین اتو که مناسب لباس‌های نخیه استفاده کنین.

نکات تکمیلی شستشوی لباس‌های نخی

نکات تکمیلی بعد از شستشوی لباس نخی

از خشک کن استفاده نکنین.

سرعت بالای خشک کن ماشین لباسشویی به بافت لباس آسیب میرسونه. پس بهتره که اجازه بدین خودشون خشک بشن.

آب‌رفتگی لباس‌های نخی رو در نظر بگیرین.

معمولا لباس‌های نخی بعد از اولین شستشو دچار آب‌رفتگی میشن. پس سعی کنین در زمان خرید و در انتخاب سایز این مورد رو در نظر بگیرین.

برای جلوگیری از آب‌رفتگی لباس‌های نخی و برگردوندن اون‌ها به حالت اول روی لینک آبی کلیک کنین.

لباس نخی از قدیم تا به امروز محبوبیت خودش رو حفظ کرده و به‌خاطر مزایایی که داره همیشه پرطرفدار بوده.

 پارچه نخی به دلیل لطافت و نازکی، نیازمند مراقبت بیشتریه، به همین دلیل در این مقاله نکاتی برای شستشو و نگهداری بهتر اون عنوان کردیم، تا لباس‌های نخی شما عمر مفید بیشتری داشته باشن و بتونین طولانی مدت از پوشیدن اون‌ها لذت ببرین.