نحوه صحیح شستشوی لباس مشکی

نحوه صحیح شستشوی لباس مشکی

مشکی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای لباسه که همیشه کاربرد داره و هیچوقت از محبوبیت اون کم نمیشه.

این رنگ جذاب ظاهر و استایلی شیک و کلاسیک میسازه که برای تمام مناسبت‌ها و موقعیت‌ها مناسبه و میشه گفت لباس‌های مشکی به دلیل تطبیق پذیری بالایی که دارن بسیار مورد توجه و پرطرفدارن.

این رنگ جذاب و همه پسند، ممکنه در طول زمان به تدریج کم‌رنگ یا به اصطلاح بور بشه و جلوه‌ی اولیه خودش رو از دست بده، به همین دلیل به محافظت و نگهداری بیشتری احتیاج داره.

در این مقاله، به بررسی روش‌های صحیح شستشوی لباس‌های مشکی و جلوگیری از بور شدن اون‌ها می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا با رعایت نکات گفته شده، بتونین عمر لباس‌های مشکی خودتون رو افزایش بدین و همیشه اون‌ها رو به بهترین شکل ممکن بپوشین.

چرا لباس‌های مشکی بور میشن؟

چرا لباس‌های مشکی بور میشن؟

دلیل بور شدن لباس‌های مشکی به عوامل مختلفی برمیگرده که در ابتدا به بررسی اون‌ها می‌پردازیم.

عوامل موثر بر بور شدن لباس‌های مشکی

کیفیت رنگ‌دانه‌ها: رنگ‌دانه‌هایی که در تولید پارچه‌های مشکی استفاده میشه، اهمیت زیادی داره. اگر کیفیت این رنگ‌دانه‌ها پایین باشه، در اثر شستشو یا اصطکاک، به راحتی از پارچه جدا شده و به مرور زمان باعث بور شدن لباس میشن.

نوع الیاف پارچه: جنس الیاف در جلوه‌ی رنگ مشکی و بر میزان رنگ‌دهی پارچه تاثیرگذاره. برای مثال برخی از الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر نسبت به الیاف طبیعی مثل پنبه، بیشتر مستعد بور شدن هستن و زودتر رنگ خودشون رو از دست میدن.

شستشو با آب گرم: شستشوی لباس‌های مشکی با آب گرم، باعث میشه که منافذ الیاف باز بشن و در نتیجه رنگ‌دانه‌ها راحت‌تر آزاد میشن و از بین میرن.

استفاده از شوینده‌های قوی: استفاده از شوینده‌های قوی و سفیدکننده‌ها و لکه‌برها، به رنگ لباس‌های مشکی آسیب میرسونن و باعث بور شدن اون‌ها میشن.

نور مستقیم خورشید: قرار دادن لباس‌های مشکی در معرض نور مستقیم خورشید، باعث اکسید شدن رنگ‌دانه‌ها و در نتیجه، بور شدن و کم‌رنگ شدن لباس مشکی میشه.

سایش و اصطکاک: سایش و اصطکاک مداوم لباس‌ها در هنگام شستشو یا استفاده، باعث ساییده شدن رنگ‌دانه‌ها و از بین رفتن اون‌ها و درنهایت بور شدن لباس میشه.

عمر لباس: با افزایش عمر لباس و استفاده طولانی مدت از اون، رنگ‌دانه‌ها به تدریج از پارچه جدا میشن و لباس به مرور زمان بور میشه.

تنظیمات ماشین لباسشویی: استفاده از چرخش با دور تند ماشین لباسشویی هم باعث آسیب به لباس‌های مشکی میشه.

نکات کلیدی برای شستشوی لباس‌های مشکی

هر شستشو مراحلی داره. مهمه که نکات لازم در هر مرحله رو رعایت کنین تا در نهایت نتیجه بهتری بگیرین.

قبل از شستشوی لباس

نکات قبل از شستشوی لباس مشکی

جداسازی لباس‌ها: همیشه لباس‌های مشکی رو از لباس‌های رنگی جدا کنین، حتی مقدار کمی رنگ از لباس‌های رنگی میتونه به لباس‌های مشکی شما منتقل بشه و رنگ اون‌ها رو خراب کنه.

پشت و رو کردن لباس‌ها: بهتره قبل از شستشو، لباس‌های مشکی رو پشت و رو کنین. این کار باعث میشه الیاف به صورت مستقیم با هم در اصطکاک و سایش قرار نگیرن و میزان رنگ‌دهی اون ها به حداقل برسه.

هنگام شستشوی لباس

نکات هنگام شستشوی لباس مشکی

آب سرد: همیشه از آب سرد برای شستشوی لباس‌های مشکی استفاده کنین. همونطور که گفته شد آب گرم باعث باز شدن منافذ الیاف شده و رنگ‌دانه‌ها رو راحت‌تر آزاد می‌کنه.

شوینده مناسب: بهتره از شوینده‌هایی که مخصوص لباس‌های تیره هستن، استفاده کنین‌. این شوینده‌ها حاوی مواد محافظ رنگ مشکی بوده و از رنگ‌دهی لباس جلوگیری می‌کنن. حتی بعضی از شوینده‌های مختص رنگ مشکی باعث بهتری شدن کیفیت رنگدانه‌ها هم میشن.

استفاده از نرم‌کننده: از نرم‌کننده مناسب برای لباس‌های مشکی استفاده کنین. نرم‌کننده باعث نرم شدن الیاف و کاهش چروک لباستون میشه و در عین حال به حفظ رنگ اون کمک می‌کنه.

زمان شستشوی کوتاه: اگر لباس شما خیلی کثیف نیست، از کوتاه‌ترین زمان برای شستشو در ماشین لباسشویی استفاده کنین. زمان طولانی‌ باعث سایش بیشتر الیاف و در نتیجه، رنگ‌دهی بیشتر میشه.

این نکته نه فقط برای لباس‌های مشکی بلکه به طور کلی برای تمام انواع لباس‌ها کاربرد داره.

دور چرخش کم: دور چرخش ماشین لباسشویی رو روی کمترین حالت تنظیم کنین. چرخش زیاد باعث اصطکاک بیشتر و همچنین چروک شدن لباس‌ها و آسیب دیدن الیاف میشه.

بعد از شستشوی لباس 

نکات بعد از شستشوی لباس

 

خشک کردن در سایه: لباس‌های مشکی رو در سایه و به دور از نور مستقیم خورشید خشک کنین. تابش مستقیم آفتاب باعث تغییر رنگ و از بین رفتن کیفیت پارچه میشه.

عدم استفاده از خشک‌کن: استفاده از خشک‌کن باعث سایش بیشتر الیاف و رنگ‌دهی لباس میشه. به همین دلیل بهتره لباس‌های مشکی رو به صورت طبیعی خشک کنین.

اتو کشیدن با دمای مناسب: از اتو با دمای مناسب برای پارچه‌ی لباستون استفاده کنین. دمای زیاد هنگام اتوکشی باعث براق شدن و تغییر رنگ لباس میشه.

روش‌های خانگی برای حفظ رنگ مشکی

روش های خونگی شستن لباس مشکی

علاوه ‌بر نکاتی که برای ماندگاری بیشتر لباس مشکی گفتیم، با یک سری راهکارهای خانگی هم میتونین رنگ مشکی لباستون رو بهتر حفظ کنین.

نمک: هنگام شستن لباس مشکی یک قاشق غذاخوری نمک به آب شستشو اضافه کنین، این کار به حفظ رنگ مشکی کمک می‌کنه.

استفاده از سرکه سفید: برای تثبیت رنگ مشکی میتونین یک فنجان سرکه سفید به آب شستشو، اضافه کنین.

قهوه: دم کردن قهوه و استفاده از آب اون به صورت رقیق شده برای شستشوی لباس‌های مشکی، باعث تیره‌تر شدن رنگ اون‌ها میشه و تا حدی بوری اون رو کمتر نشون میده.

چای سیاه: مثل قهوه، دم کردن چای سیاه و استفاده از مایع رقیق اون هم، برای تیره کردن رنگ مشکی موثره و میتونه به پررنگ شدن لباستون کمک کنه.

سپردن لباس‌های مشکی به خشکشویی 

سپردن لباس مشکی به لباسشویی

با تمام نکاتی که گفته شد باز هم در بعضی مواقع بهتره که لباس‌های مشکی خودتون رو به خشکشویی بسپرین تا با خیال راحت و بدون آسیب، اون‌ها رو سالم تحویل بگیرین، در ادامه به چند نمونه از این موقعیت‌ها اشاره می‌کنیم.

لباس‌های ظریف و گران‌قیمت: لباس‌های مشکی ظریف و گران‌قیمت مثل کت و شلوار، که شستن اون‌ها در خانه کار راحتی نیست، بهتره که به خشکشویی سپرده بشن.

لکه‌های سخت: اگر لباس مشکی شما لکه‌های سخت و قدیمی داره که با روش‌های خانگی پاک نمیشه، میتونین اون رو به خشکشویی بدین.

لباس‌هایی با آستر رنگی: لباس‌های مشکی که آستر رنگی دارن، باید با دقت بیشتری شسته بشن که به همدیگه رنگ ندن، در صورتی که در مورد روش صحیح شستن اون‌ها شک دارین، بهتره که از خشکشویی کمک بگیرین.

نکات تکمیلی

نکات تکمیلی شستشوی لباس مشکی

شستشوی کمتر: سعی کنین لباس‌های مشکی خودتون رو کمتر بشورین. حتی شستشوی اصولی هم تا حدودی به کیفیت لباس آسیب میزنه.

لکه گیری: اگر لباس شما لک شده، میتونین با استفاده از یک اسفنج مرطوب و شوینده ملایم، لکه رو پاک کنین. سعی کنین این کار رو هر چه سریع‌تر و قبل از شستن لباس انجام بدین.

نگهداری مناسب: لباس‌های مشکی رو در جای خشک و خنک نگهداری کنین. از آویزون کردن لباس‌های مشکی روی چوب لباسی‌های فلزی خودداری کنین، چون ممکنه باعث زنگ‌زدگی و لکه دار شدن لباس بشن.

بررسی برچسب لباس: قبل از شستشو، برچسب لباس رو با دقت بخونین. این برچسب حاوی اطلاعات مهمی در مورد نحوه شستشو، خشک کردن و اتو کشیدن لباس شماست که میتونین از اون کمک بگیرین.

تفکیک جنس‌های مختلف: بهتره لباس‌های مشکی با جنس‌های متفاوت رو با هم نشورین، مثلاً شلوار جین مشکی و یک بلوز نخی مشکی رو با هم درون لباسشویی نشورین.

تازگی رنگ: لباس‌های مشکی نو که تا حالا شسته نشده و لباس‌های مشکی که قبلاً چندین بار شستین رو با هم نشورین، چون ممکنه لباس‌های نو رنگ بدن.

در نهایت رنگ مشکی به دلیل جذب نور زیادی که داره، نسبت به سایر رنگ‌ها حساس‌تره و در اثر شستشو و عوامل محیطی ممکنه که دچار رنگ‌پریدگی و بوری بشه. بنابراین، لباس‌های مشکی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارن تا جلوه‌ی زیبای اون‌ها حفظ بشه.

همچنین اگر رنگ مشکی رنگ مورد علاقه‌تون به حساب میاد میتونید مقاله اصول ست کردن لباس‌های مشکی رو مطالعه کنید

در این مقاله، نکات کاربردی برای شستشو لباس مشکی ارائه دادیم، تا بتونین با رعایت اون‌ها از لباس‌های مشکی خودتون به مدت طولانی استفاده کنین و از پوشیدن اون‌ها لذت ببرین. شستشوی صحیح و مراقبت مناسب از این لباس‌ها به کمی توجه و دقت نیاز داره، که به حفظ رنگ و جلوه‌‌ی اون‌ها کمک می‌کنه و همچنین باعث افزایش عمر مفید و موندگاری لباس‌ها میشه.