نحوه شستشوی اصولی لباس بافتنی

چطور لباس های بافت رو بشوریم؟

وقتی به فصل پاییز و زمستون فکر می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که به ذهنمون میاد لباس‌های بافتنیه که انواع مختلفی داره و هر کدوم کاربرد خاص خودشون رو دارن. به همین دلیل یک مقاله مفصل در مورد انواع لباس‌های بافتنی نوشتیم که با کلیک بر روی لینک آبی رنگ میتونین اون رو مطالعه کنین و اطلاعات مفیدی به دست بیارین.

وقتی فصل استفاده از این لبا‌س‌ها میرسه یکی از پرتکرارترین سوالاتی که پرسیده میشه نحوه صحیح شستشو و نگهداری از این لباس‌هاست.

لباس‌های بافتنی با توجه به بافت خاص و نسبتا حساسی که دارن، معمولا راحت‌تر از بقیه انواع لباس‌ها دچار تغییر شکل میشن. همین موضوع باعث میشه کیفیت این لباس‌ها در صورت رعایت نکردن قواعد نگهداری از اون‌ها افت پیدا کنه.

همچنین قیمت لباس‌های بافت با کیفیت، معمولا بالاتره و همین موضوع نگهداری اصولی از اون‌ها رو با اهمیت‌تر می‌کنه.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله توضیحات مفید و مفصلی در مورد نحوه نگهداری صحیح از لباس‌های بافتنی ارائه بدیم.

چرا نگهداری و شتستشوی اصولی لباس‌های بافتنی خیلی مهمه؟

چرا شستشو و نگهداری از لباس بافتنی خیلی مهمه؟

به طور کلی ۳ دلیل برای این موضوع میشه عنوان کرد که در ادامه به اون‌ها می‌پردازیم.

تغییر شکل لباس: لباس‌های بافتنی به دلیل بافت لطیف و حساسی که دارن، معمولا به سادگی دچار تغییر شکل میشن. این تغییر شکل میتونه خودش رو به شکل تغییر سایز، پرزدهی و یا حتی از دست دادن لطافت قبل، نشون بده.

افزایش طول عمر لباس: در صورتی که لباس‌ بافتنی رو با مواد شوینده یا برنامه‌های نامناسب بشورید، معمولا عمر مفید این لباس‌ها کاهش پیدا می‌کنه. پس بهتره این اصول رو با دقت رعایت کنین.

تغییر رنگ: رنگ‌های مورد استفاده در لباس‌‌های بافتنی در بیشتر موارد حساسیت بیشتری نسبت به شستشو و دما دارن و میتونن ساده‌تر دچار تغییر رنگ بشن.

انواع لباس‌های بافتنی و شستشوی اصولی

انواع لباس بافتنی و نحوه شستشوی اصولی آنها

لباس‌های بافتنی از جنس‌های مختلفی تولید میشن که هر کدوم شرایط خاص خودشون رو دارن. پس بهتره اولین کاری که می‌کنین، شناخت نوع دقیق جنس لباس باشه. در ادامه به توضیح هر کدوم از این جنس‌ها می‌پردازیم:

پشم مرینوس

پشم مرینوس یکی از باکیفیت‌ترین انواع جنس لباس‌های بافت به حساب میاد که تنفس پذیری بالایی داره و معمولا در تولید لباس‌های لوکس و گرون‌ قیمت‌تر استفاده میشه.

بهترین روش شستشوی پشم مرینوس شستشوی دستیه. این نوع پشم خیلی حساسه و در صورت استفاده از ماشین لباسشویی معمولا دچار تغییر شکل میشه.

برای شستشوی دستی این لباس هم حتما از شوینده‌های ملایم استفاده کنین.

همچنین برای خشک کردن این لباس‌ها، اون‌ها رو در مکانی دور از تابش مستقیم نور خورشید و روی یک سطح صاف پهن کنین.

اکریلیک

این پارچه شباهت زیادی به پشم طبیعی داره و مقاوت لباس رو بالاتر میبره. شما میتونین لباس‌های تولید شده از پشم اکریلیک رو در ماشین لباسشویی و با دور کم و آب سرد بشورین.

به دلیل مقاومت نسبتا بالاتر این لباس‌ها، میتونین اون‌ها رو حتی با خشک‌کن‌ها و با دمای پایین هم خشک کنین.

همچنین میزان کمی نرم کننده لباس، باعث لطیف‌تر شدن لباس‌های اکریلیک میشه.

پنبه

لباس‌هایی که از پارچه‌های نخ پنبه تولید شدن معمولا تنفس پذیری بالایی دارن و تا حدود زیادی ضد حساسیتن.

شما میتونین این لباس‌ها رو به همراه سایر لباس‌های نخی خودتون در ماشین لباسشویی و با آب ولرم بشورین و در صورتی که خواستین از خشک کن استفاده کنین، بهتره خشک‌کن رو روی دور کم تنظیم کنین.

همچنین شوینده‌های ملایم برای لباس‌های نخی مناسب‌ترن.

پشم

این جنس معمولا ریشه حیوانی داره و جزو الیاف طبیعی به حساب میاد. در شستشوی این لباس‌ها بهتره از آب سرد استفاده کنین. آب گرم معمولا باعث تغییر شکل و سایز لباس‌های پشمی میشه و همین موضوع کیفیت لباس رو تحت تاثیر قرار میده.

همچنین بهتره از شوینده‌های ملایم و مواد شوینده مخصوص لباس‌های پشمی استفاده کنین. این مواد شوینده معمولا ph مناسبی دارن و به الیاف لباس آسیب نمیزنن.

یک مورد خیلی مهمی که در شستشوی لباس‌های پشمی باید رعایت کنین، آب کشی کامل این لباس‌هاست. لباس‌های پشمی به دلیل حساسیت بالایی که دارن در صورتی که حتی میزان کمی مواد شوینده در اون‌ها باقی بمونه، دچار مشکل میشن.

این لباس‌ها رو هم بهتره بر روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنین و اجازه بدین به دور از نور مستقیم خورشید، رطوبت خودشون رو از دست بدن و خشک بشن.

نکات کلی شستشوی لباس‌های بافتنی

نکات کلی شستشوی لباس بافتنی

حالا که در مورد مهم‌ترین جنس‌های لباس‌های بافتنی صحبت کردیم، بهتره به ارائه اصولی بپردازیم که به طور کلی برای شستشوی این لباس‌ها مناسبه.

شستشو با دست: اگر زمان و انرژی کافی دارین توصیه ما به شما اینه که تمام لباس‌های بافتنی خودتون (حتی اون‌هایی که مقاومت بیشتری دارن) رو به شکل دستی بشورین. برای این کار میتونین یک تشت پر از آب سرد تهیه کنین و مقداری شوینده ملایم (در حالت ایده‌آل شوینده‌‌های مخصوص لباس‌های پشمی) در آب بریزین و بعد از ایجاد کف، این لباس‌ها رو به آرامی و با حساسیت بشورین.

بعد از اتمام شستشو هم آب درون این لباس‌ها رو با حساسیت زیاد و به آرامی خارج کنین. چلاندن این لباس‌ها معمولا به بافت اون‌ها آسیب میزنه و به همین دلیل اصلا توصیه نمیشه.

شستشو با ماشین لباسشویی: امروزه با توجه به مشغله زیادی که اکثر افراد دارن، معمولا شسشتوی با ماشین لباسشویی ترجیح داده میشه. در این صورت رعایت دو نکته ضروریه.

اول حتما از برنامه شستشوی wool  که مخصوص لباس‌های پشمیه و یا برنامه delicate که مخصوص لباس‌های حساسه استفاده کنین.

دوم اینکه بهتره این لباس‌ها رو در درون کیسه شستشو قرار بدین تا در زمان چرخش ماشین لباسشویی دچار اصطکاک و تنش نشن.

همچنین بهتره لباس‌های بافتنی رو در حجم کم و فقط با لباس‌های هم جنس خودشون درون ماشین لباسشویی قرار بدین.

خشک کردن لباس‌های بافتنی

خشک کردن لباس بافتنی

با هر روشی که لباس‌های بافتنی رو شستین، بهتره اون‌ها رو به شکل آرام و با حساسیت زیاد خشک کنین. پس بهتره این لباس‌ها رو در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید پهن کنین تا به آرامی خشک بشن.

لباس‌های بافتنی رو به هیچ عنوان آویزون نکنین.

معمولا آویزون کردن لباس‌های بافتنی چه برای خشک کردن و چه برای نگهداری در کمد لباس، باعث تغییر شکل و کش اومدن اون‌ها میشه. پس بهتره بعد از خشک کردن هم این لباس‌ها رو تا کنین و در جایی که تحت فشار سایر لباس‌ها نباشن آویزون کنین.

استفاده از نایلون

با توجه به اینکه ممکنه موریانه و یا سایر آفات به بافت لباس‌های بافتنی آسیب بزنن، بهتره بعد از خشک شدن کامل این لباس‌ها اون‌ها رو تا کنین و در محیطی خنک و خشک در درون یک نایلون قرار بدین.

چطور از پرز دادن لباس‌های بافتنی جلوگیری کنیم؟

چطور از پرز دادن لباس جلوگیری کنیم؟

یکی از مشکلات مرسوم لباس‌های بافتنی پرز دادنشونه. برای جلوگیری از این مشکل دو کار میتونین انجام بدین.

اول اینکه در زمان شستشوی این لباس‌ها میزان کمی نرم کننده لباس استفاده کنین که از ایجاد اصطکاک جلوگیری بشه.

دوم اینکه این لباس‌ها رو به شکل جداگانه از سایر لباس‌ها، مخصوصا لباس‌های با جنس‌های ضخیم‌تر مثل جین نگهداری کنین.

چرا لباس‌های بافتنی بو میگیرن؟

چرا لباس های بافتنی بو میگیرن؟

یکی دیگه از مشکلات لباس‌های بافتنی اینه که به سرعت بو میگیرن و معمولا این بو به آسونی از بین نمیره. برای جلوگیری از این مشکل هم باید کارهای زیر رو انجام بدین.

لباس زیر نخی بپوشین.

لباس‌های زیر نخی رطوبت تعریق بدن رو به خودشون جذب می‌کنن که باعث میشه رطوبت به لباس‌های بافتنی انتقال پیدا نکنه. همین موضوع احتمال بو گرفتن لباس رو کمتر می‌کنه.

رطوبت

حتما بعد از شستشوی لباس‌های بافتنی، اون‌ها رو اول به شکل کامل خشک کنین و بعد در کمد قرار بدین. حساسیت لباس‌های بافتنی در مقابل رطوبت از سایر لباس‌ها بیشتره. رطوبت علاوه‌بر اینکه باعث بو گرفتن لباس میشه امکان پوسیدگی بافت رو هم بیشتر می‌کنه.

به منابع ایجاد بو نزدیک نشین

در زمان استفاده از لباس‌های بافتنی، بهتره به منابعی که ایجاد بو میکنن، نزدیک نشین. برای مثال در زمان آشپزی بهتره از این لباس‌ها استفاده نکنین تا لباس‌هاتون بوی غذا رو نگیرن.

چطور لباس‌های بافتنی رو اتو کنیم؟

چطور لباس های بافتنی رو اتو کنیم؟

در صورت چروک شدن این لباس‌ها به هیچ وجه اون‌ها رو به شکل مستقیم اتو نکنین و تا جای ممکن از میزان کمی بخار برای صاف شدن لباس‌های بافتنی استفاده کنین.

چطور لکه‌ها رو از روی لباس‌های بافتنی پاک کنیم؟

چطور لکه ها رو از روی لباس پاک کنیم؟

با توجه به بافت این لباس‌ها معمولا در صورتی که غذا یا هر ماده لک کننده دیگه‌ای روی اون‌ها بریزه، این لکه‌ها مقاومن و به سادگی پاک نمیشن.

به همین جهت بهتره که حساسیت بیشتری در زمان استفاده از این لباس‌ها داشته باشین و در صورت لک شدن خیلی سریع با میزان کمی ماده شوینده ملایم لکه‌ها رو بر طرف کنین.

در صورت باقی موندن این لکه‌ها و قدیمی شدن اون‌ها، معمولا دیگه به سادگی از بین نمیرن. همچنین بهتره این لکه‌ها رو خیلی نمالین. چون این کار باعث پخش شدن بیشتر لکه و رسیدنش به لایه‌های زیرین میشه.

و در آخر در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن روش‌های اصولی شستشو و نگهداری لباس‌های بافتنی رو ارائه بدیم. شما میتونین با رعایت این نکات کیفیت لباس‌های خودتون رو برای طولانی مدت حفظ کنین و در هزینه‌های خودتون صرفه جویی به عمل بیارین.