تغییرات دنیای مد و فشن در سال‌های اخیر

تغییرات دنیای مد و فشن در سال های اخیر

دنیای مد هم مثل سایر حوزه‌ها در سال‌های اخیر تغییرات زیادی رو تجربه کرده. سلیقه افراد، اقتضائات زندگی فردی و اجتماعی، فناوری‌های مدرن و … دلایل مهمی برای این تغییرات به حساب میان.

روندهای اصلی این تغییرات، به سمتیه که نحوه لباس پوشیدن و استایل خیلی از افراد رو تغییر داده. لباس‌هایی که شاید در دهه‌های گذشته به شدت آوانگارد و عجیب به نظر میرسیدن، در یک دهه اخیر به بخشی از کمد لباس جمعیت قابل توجهی از مردم تبدیل شدن.

در این مقاله سعی داریم در مورد این تغییرات و تاثیرشون بر دنیای مد و فشن صحبت کنیم.

انتخاب استایل‌های جسورانه

انتخاب استایل‌های جسورانه

دنیای مد در سال‌های اخیر خیلی از قواعد اساسی که در سال‌های گذشته نقض نشدنی به حساب میومدن رو کنار گذاشته و یا حداقل اون‌ها رو کمی منعطف‌تر کرده. برای مثال سایز لباس و فیت بودن اون همیشه یکی از اساسی‌ترین آیتم‌ها در زمان خرید لباس به حساب میومدن. اما در سال‌های اخیر استایل اورسایز و یا حتی اسکینی تا حد زیادی این قاعده رو کنار گذاشته و نوعی زیبایی شناسی جدید رو وارد دنیای مد و فشن کرده.

مثال دیگه‌ای که در ذهن همه ما وجود داره، شلوارهای جین زاپ‌داره. شاید در دهه‌های گذشته کمتر میشد حدس زد روزی این شلوار به لباسی کاملا مرسوم تبدیل بشه، ولی این اتفاق در ۱۰ سال گذشته افتاد.

در واقع میشه گفت طراحان مد و بخشی از مردم به طور کلی در سال‌های اخیر به سمت لباس‌های عجیب و استایل‌های جسورانه‌تر رفتن و کمتر از قبل، از پوشیدن لباس‌های عجیب خجالت میکشن.

یک مثال دیگه استایل‌های جسورانه وینتیج و بوهمینه. این استایل‌ها در گذشته فقط توسط بخش کوچکی از افراد مورد استفاده قرار میگرفت، اما الان به نوعی وارد جریان اصلی دنیای مد شدن.

نوستالژی در مد

تاثیر نوستالژي بر دنیای مد

نوستالژی رو میشه نوعی حس تحسین نسبت به گذشته و اتفاقات دوران‌های قبل دونست. در واقع خیلی از ما با فکر کردن به گذشته حس عجیب و جالبی پیدا میکنیم که باعث میشه همه چیز رو بهتر از اون چیزی که واقعا بوده به یاد بیاریم.

همین حس نوستالژی در یک دهه اخیر باعث شده خیلی از طراحان مد به سمت استفاده از استایل‌های دهه‌های قبل گرایش پیدا کنن.

استایل‌های دهه ۷۰ و ۹۰ میلادی بیشترین محبوبیت رو پیدا کردن و به شکل گسترده مورد استفاده قرار میگیرن.

لباس‌های گلدار، شلوارهای دمپا گشاد، اکسسوری‌های براق و کت‌های جین و مخمل، بخشی از لباس‌هایی هستن که دوباره محبوب شدن.

مد پایدار (سبز)

لباس‌های دوست‌دار محیط زیست

در دهه‌های اخیر و با توجه به تغییرات آب و هوایی لزوم حفظ محیط زیست به یکی از روندهای دنیای مد و فشن تبدیل شده. البته هنوز این خواسته به نوعی نیاز طبقه متوسط و بالای متوسط جامعه به حساب میاد و به تمام اقشار جامعه نفوذ نکرده.

از اون‌جایی که تولید انبوه لباس یک صنعت آلوده کننده به حساب میاد، برخی از کمپانی‌های تولید پوشاک در یک دهه اخیر، سعی کردن این آلودگی رو کمتر کنن. این تغییر با چند اقدام زیر در حال انجام شدنه.

  • استفاده از مواد اولیه طبیعی و تجزیه‌پذیر
  • تغییر در فرایندهای تولید
  • کمتر کردن میزان تولید البسه

البته که این تغییرات در مراحل اولیه خودشون هستن، ولی انتظار میره در سال‌های آینده این خواسته برای بخش بزرگتری از جامعه مطرح باشه و همین موضوع باعث تغییرات گسترده در این صنعت بشه.

استریت استایل

نمونه ای از استریت استایل

در سال‌های گذشته فاصله زیادی بین مد خیابونی یا همون استریت استایل با سالن‌های مد و فشن وجود داشت. به عبارت دیگه بخش مهمی از جوون‌های جامعه لباس‌هایی رو میپوشیدن که با دنیای طراحان مد و لباس تفاوت زیادی داشت. اما در سال‌های اخیر مخصوصا بعد از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی این فاصله تا حد زیادی کم شد.

فراگیر شدن استایل خیابونی تا جایی پیش رفته که امروزه این استایل حتی در فرش قرمز برخی از فیلم‌ها هم دیده میشه.

در صورتی که در گذشته‌های نه چندان دور هنرمندها صرفا از لباس‌های کاملا رسمی برای این فضا استفاده میکردن.

برندهای تولید کننده لباس‌های ورزشی با بررسی دقیق و به روز نیازهای جامعه نقش خیلی مهمی در این تغییر ایفا کردن.

این روند باعث شده که حتی بعضی وقت‌ها برندهای بزرگ به پیروی از استایل‌های خیابونی لباس‌های جدیدی رو وارد بازار کنن.

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی رو از همیشه کمتر کرده و همین باعث ایجاد این تغییر مهم شده.

 

استایل مینیمالیستی

نمونه‌ای از استایل مینیمال

هنر یا استایل مینیمال موضوع جدیدی نیست. اما در سال‌های اخیر این استایل خیلی بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته.

سبک مینیمال تاکید زیادی بر کیفیت، کاربردی بودن و سادگی داره، که با توجه به اقتضائات زندگی برخی از افراد جامعه در حال محبوب شدنه.

مهم‌ترین طرفداران استایل مینیمال، افرادی که به محیط زیست اهمیت میدن، مشغله زیادی دارن و نمیخوان وقت زیادی برای انتخاب لباس بذارن و یا سادگی رو میپسندن.

متنوع‌تر از گذشته

در سال‌های اخیر و با توجه به ایجاد فرایندهای جدید تولید، که این کار رو کم هزینه‌تر کرده، تنوع بی‌نظیری در تولید پوشاک به وجود اومده. امروزه دنیای مد به نیازهای خاص افراد توجه بیشتری نشون میده و همین باعث شده هر کسی بتونه مطابق سلیقه خودش خرید کنه.

یکی از نتایج این تغییر، تولید لباس‌هایی با طرح‌های بومی و محلیه که در سال‌های اخیر خیلی مرسوم شده.

یک مثال دیگه اینه که در سال‌های اخیر شما شاهد طیف بسیار متنوعی از انواع تیشرت‌های زنونه و مردونه هستین که با رنگ‌بندی متنوع و طرح‌های مختلف عرضه میشه. فروشگاه اینترنتی سارابارا هم با فراهم کردن تنوع کم نظیری از این محصولات به شما امکان انتخاب انواع لباس‌ها رو مطابق سلیقه خودتون میده.

شما میتونین برای مشاهده و خرید انواع تیشرت مردونه و یا تیشرت زنونه بر روی لینک‌های آبی رنگ کلیک کنین.

اکسسوری‌

به جرات میشه گفت روز به روز به اهمیت اکسسوری افزوده میشه. امروزه انواع ساعت‌های مچی، کیف، کلاه، دستنبد، عینک‌های آفتابی و … نه فقط به تکمیل کننده استایل، بلکه به بخش مهمی از استایل افراد تبدیل شده.

فرایند‌های جدید تولید، تنوع اکسسوری‌ها رو هم به شکل قابل ملاحظه‌ای زیاد کرده و همین باعث شده افراد راحت‌تر بتونن مطابق سلیقه خودشون خرید کنن.

تغییر معیار‌های انتخاب مدل

در دهه‌های گذشته معیارهای خیلی سختگیرانه‌ای برای انتخاب مدل‌ها وجود داشت. افرادی بسیار لاغر اندام که قد بلندی دارن، معمولا برای این شغل انتخاب میشدن.

این انتخاب حداقل دو مشکل بزرگ داشت. اولا اغلب افراد جامعه اندامی کاملا متفاوت نسبت به مدل‌ها داشتن. همین باعث میشد افراد به راحتی نتونن لباس مناسب خودشون رو انتخاب کنن. برای مثال فردی که دارای اضافه وزنن با دیدن یک لباس جدید از برند مورد علاقه خودش، نمیتونست حدس بزنه که آیا این لباس براش مناسبه یا نه.

مشکل دوم ایجاد استاندارهای غیر طبیعی برای فرم بدن بود. در واقع برندهای بزرگ و فشن شوها این ایده رو به جامعه القا میکردن که هیکل خوب و متناسب باید چنین معیارهای داشته باشه. همین موضوع باعث میشد افراد زیادی اعتماد به نفس خودشون رو از دست بدن و مدام خودشون رو با سوپرمدل‌ها مقایسه کنن.

همین مشکلات باعث شد در سال‌های گذشته معیارهای انتخاب مدل‌ها تا حد زیادی تغییر کنه و ما امروزه انواع مدل‌ها با فرم‌های بدنی، رنگ پوست، نژاد و قد متفاوت داشته باشیم.

کاربردی‌تر شدن پوشاک ورزشی

نمونه ای از استایل ورزشی

در گذشته‌های نه چندان دور معمولا لباس‌های ورزشی رو فقط در سالن‌های ورزشی میدیدین. ولی در سال‌های اخیر این لباس‌ها مرسوم‌تر از گذشته شدن و به نوعی به لباس‌های روزمره خیلی از افراد تبدیل شدن که اون‌ها رو در موقعیت‌های مختلف میپوشن.

برای مثال امروزه شلواراسلش، هودی‌ و سوییشرت‌های ورزشی و … در موقعیت‌های روزمره به سادگی مورد استفاده قرار میگیرن.

برندهای بزرگ تولید کننده پوشاک ورزشی مثل نایکی، آدیداس، جردن، پوما و … در ایجاد این استایل‌ مدرن نقش خیلی مهمی داشتن.

استایل شخصی و هویت

استایل شخصی

در گذشته افراد از لباس‌های مرسوم و مشخصی استفاده میکردن. لباس‌هایی بیشتر اوغات نشون‌دهنده طبقه اجتماعی و شرایط اقتصادی افراد بود.

اما با گذر زمان کاربرد لباس خیلی وسیع‌تر شد و امروزه افراد میتونن هویت خودشون رو با استفاده از لباس به نمایش بذارن.

همچنین افراد انتخاب‌های بیشتری دارن که همین تا حد زیاد، بهشون کمک می‌کنه تا انتخاب‌های شخصی‌تری داشته باشن.

این روند همچنان در حال گسترشه و در سال‌های آینده با دیدن سبک پوشش افراد تا حد زیادی میشه تعلق اون‌ها به گرو‌ه‌های اجتماعی مشخصی رو حدس زد.

تاثیر فناوری

فناوری‌های مدرن و نوین تاثیر زیادی بر دنیای مد و فشن گذاشتن و تونستن این فضا رو تا حد زیادی تغییر بدن. به طور کلی مهم‌ترین حوزه‌هایی که فناوری‌های مدرن رو تحت تاثیر قرار دادن عبارتند از:

  • طراحی هوشمند لباس با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی
  • تحلیل دیتا موثرتر برای شناخت بهتر نیازهای مصرف کننده
  • ساده‌ و ارزان شدن فرایندهای تولید و افزایش تنوع
  • استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده برای امتحان کردن لباس‌ها

البته که بعضی از این تکنولوژی‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خودشون هستن ولی در سال‌های آینده قطعا تاثیرات خیلی زیادی بر دنیای مد و فشن میذارن.

و در آخر میشه گفت تغییر سلیقه و سبک زندگی افراد، ایجاد دغدغه‌های جدید مثل مسائل زیست محیطی، گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تاثیر نوستالژی و نگاه به گذشته و فناوری‌های مدرن، تاثیر زیادی بر دنیای مد و فشن در سال‌های اخیر داشته.

پیش‌بینی میشه با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی و شخصی‌سازی بیشتر لباس‌های تولیدی در سال‌های آینده، این روندها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کنه. روندهایی که اگر به درستی از اون‌ها استفاده بشه میتونه استایل‌های راحت‌تر، کاربردی‌تر و شخصی‌تری برای شما بسازه.