شلوارک مردانه: از تابو تا مد روز

انواع شلوارک مردانه

در فرهنگ پوشش ما تا چند سال قبل استفاده از شلوارک مردونه خیلی مرسوم نبود و حداکثر برای سفر ساحلی یا استفاده به عنوان لباس راحتی محدود میشد. اما در چند سال گذشته با تغییر ترندهای لباس مردونه و استفاده بیشتر از لباس‌های راحت‌تر، شلوارک هم به لباسی کاربردی تبدیل شد.

امروزه در شهرهای ساحلی، مهمونی‌های دوستانه و حتی گردش‌های شهری از شلوارک مردونه به عنوان لباسی مناسب آب و هوای گرم استفاده میشه.

در این مقاله در مورد انواع شلوارک مردونه و نحوه ست کردنشون با آیتم‌های مختلف صحبت می‌کنیم و پیشنهادهایی کاربردی برای ساخت استایل‌های مختلف ارائه میدیم.

تاریخچه شلوارک مردونه

تاریخچه شلوارک مردانه

شلوارک مردونه به عنوان لباسی راحت و خنک، تاریخ پر فراز و نشیبی رو طی کرده و از دنیای باستان تا به امروز مسیر تکاملی جذابی رو داشته.

شواهد زیادی وجود داره که نشون میده از شلوارک‌های تولید شده از چرم و یا پوست حیوانات در مصر و یونان و روم باستان به شکل گسترده‌ای استفاده میشده. این لباس به عنوان بخشی از لباس جنگی و یا لباس روزمره کاربرد داشته. حتی شواهدی وجود داره که امپراطور‌های روم از شلوارک به عنوان لباسی رسمی در مناسبت‌های خاص استفاده میکردن.

در یونان باستان به شلوارک‌های مردونه توجا گفته میشده و بیشتر کاربرد ورزشی داشته.

در روم باستان هم شلوارک مردونه به عنوان لباس رزمی توسط سربازان و گلادیاتورها استفاده میشده. شلوارک‌هایی که به نام براک شناخته میشدن.

با گذر زمان و ورود به قرون وسطی شلوارک به لباسی تبدیل شد که بیشتر توسط مردم عادی و طبقه کارگر مورد توجه قرار گرفت. اشراف و ثروتمندان معمولا شلوارک رو لباسی غیر رسمی میدونستن و با توجه به جایگاه اجتماعی اون‌ها، از شلوارک استفاده نمیکردن.

با ورود به قرن نوزدهم و فراگیر شدن ورزش حرفه‌ای، شلوارک به عنوان لباسی ورزشی مورد پذیرش قرار گرفت. از اونجایی که این لباس آزادی عمل زیادی برای ورزشکاران به وجود میاورد به تدریج در ورزش‌های مختلف جای خودش رو باز کرد.

ولی استفاده از شلوارک در محیط‌های نسبتا عمومی برای خانم‌ها تا دهه ۱۹۲۰ زمان برد. در این دهه از شلوارک زنانه به عنوان لباسی ساحلی که برای آفتاب گرفتن مناسب بود، استفاده میشد.

همین موضوع باعث شد تا شلوارک به عنوان لباسی مرسوم کم کم پذیرفته بشه و تا دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ شلوارک به عنوان لباسی روزمره برای خانم‌ها در محیط عمومی هم کاربرد داشته باشه.

از میانه قرن بیستم طراحان مد به شلوارک توجه بیشتری نشون دادن و شروع به طراحی انواع مختلف شلوارک‌های مردونه، زنانه و بچگانه کردن. تاجایی که در فصل گرما در بیشتر کشورهای جهان شلوارک مورد استفاده قرار میگیره.

این لباس امروزه به عنوان لباس ورزشی، لباس روزمره و حتی لباس مهمونی استفاده میشه. و همچنین به عنوان نماد راحتی و آزادی شناخته میشه.

شلوارک ورزشی: در دوره مدرن، شلوارک در ابتدا به عنوان لباس ورزشی به جهان مد و فشن برگشت، تا جایی که امروزه لباس رسمی اغلب ورزش‌ها شناخته میشه.

این نوع شلوارک‌ها از جنس‌های کشسان و نرم مثل پلی استر، نایلون و اسپاندکس تولید میشن. شلوارک‌های ورزشی معمولا جیب‌هایی برای حمل وسایل دارن.

همچنین برندهای بزرگ و شناخته شده جهانی تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته‌ای رو در این لباس‌ها به کار میبرن که اون‌ها رو برای انجام فعالیت‌‌های ورزشی مناسب‌تر میکنن.

انواع شلوارک مردونه

انواع شلوارک مردونه

همونطور که گفته شد شلوارک‌ها انواع مختلفی دارن که در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرن. در این بخش به توضیح ویژگی‌های مختلف انواع شلوارک می‌پردازیم.

معمولا مهم‌ترین ویژگی که میشه بر اساس اون شلوارک‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد، جنس اون‌هاست. شما میتونید با توجه به کاربرد مورد نظرتون هر یک از اون‌ها رو انتخاب کنید.

پنبه: جنس نخ پنبه با توجه به امکان تنفس پذیری بالا بهترین انتخاب برای فصل گرما در تولید اغلب لباس‌ها به حساب میاد. شلوارک‌های نخ پنبه هم برای استفاده در روزهای گرم و ساختن یک استایل کژوال ایده‌آلن.

کتان: شلوارک‌های کتان برای استایل کژوال و اسپرت، کاربردی و مناسبن، جنس کتان خنک و بادوامه و به سختی چروک میشه.

در سال‌های اخیر طیف‌های رنگی خیلی جذابی از شلوارک‌های کتان تولید میشه که روز به روز در حال محبوب‌تر شدنه.

جین: شلوارک‌های جین دهه‌هاست در سراسر دنیا به شکل روزمره مورد استفاده قرار میگیره. در واقع شاید شلوارک‌های جین رو بشه مرسوم‌ترین نوع این لباس دونست.

پلی استر: این جنس هم با توجه به خاصیت کشسانی و تنفس پذیری برای تولید شلوارک‌های ورزشی مناسبه. همچنین پلی استر در مدت زمان کوتاهی خشک میشه و معمولا عمر مفید خیلی طولانی داره. پس شستشوی مرتب و حتی روزانه اون‌ها هم مشکلی ایجاد نمیکنه.

نایلونی: این جنس از شلوارک‌ها با توجه به ضد آب بودنشون، برای ورزش‌های آبی مورد استفاده قرار میگیره.

راهنمای ساخت استایل‌های مختلف با شلوارک

استایل های مختلف با شلوارک مردونه

در این بخش راهنمایی‌هایی در مورد ساخت استایل‌های مختلف با شلوارک ارائه میدیم.

استایل اسپرت

شلوارک: شلوارک‌های ورزشی رنگی، مثل آبی، سبز، نارنجی یا قرمز انتخاب کنید.

تیشرت: تیشرت مردونه ساده با رنگ‌های خنثی مثل سفید، کرم یا مشکی بپوشید.

کفش: کفش‌های کتونی رنگی یا سفید بپوشید.

اکسسوری: میتونید از کلاه، عینک آفتابی یا ساعت مچی برای تکمیل استایل خودتون استفاده کنید.

با این پیشنهاد‌ها میتونید یک استایل اسپرت نسبتا ساده و مینیمال برای خودتون بسازید.

نکات:

برای فعالیت‌های ورزشی، شلوارک‌های کشسان و تنفس‌پذیر مانند پلی استر یا نایلون رو انتخاب کنید.

جوراب‌های ورزشی رنگی برای ست کردن با شلوارک ورزشی مناسبن.

اگر میخواید استایلی اسپرت‌تر داشته باشید، میتونید از کلاه بیسبال یا کلاه کپ استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با کلا‌های مردونه میتونید روی لینک انواع کلاه مردونه کلیک کنید.

استایل کژوال

شلوارک: شلوارک‌های کژوال رنگی مانند خاکی، کرم، آبی روشن یا صورتی رو انتخاب کنید.

پیراهن: پیراهن مردونه آستین کوتاه به رنگ سفید، آبی یا طوسی بپوشید.

کفش: کفش‌های کژوال مانند لوفر، یا صندل رو انتخاب کنید.

اکسسوری: میتونید از کمربند، کلاه یا عینک آفتابی برای تکمیل استایل خود استفاده کنید.

نکات:

برای استفاده روزمره، میتونید از جنس‌های مختلفی مانند پنبه، کتان، جین یا پلی استر استفاده کنید.

اگر میخواید استایلی کژوال‌تر داشته باشید، پیراهن آستین بلند رو تست کنید.

کوله پشتی یا کیف کراس بادی مکمل‌های جذابی برای استایل کژوال به حساب میان.

استایل ساحلی

شلوارک: شلوارک شنای رنگی مانند آبی، نارنجی یا سبز انتخاب کنید. معمولا رنگ‌های شاد برای استایل ساحلی انتخاب بهتری به حساب میان.

تیشرت: طیف گسترده‌ای از تیشرت‌ها با رنگ‌های مختلف رو میتونید بپوشید. از رنگ‌های خنثی گرفته تا رنگ‌های شاد و بهاری.

پیراهن هاوایی: پیراهن هاوایی مکمل ایده‌آلی برای شلوارک به حساب میاد. با استفاده از این پیراهن میتونید استایل ساحلی بسازید.

کفش: صندل یا دمپایی انتخاب کنید.

اکسسوری: میتونید از کلاه، عینک آفتابی یا حوله ساحلی برای تکمیل استایل خود استفاده کنید.

نکات:

برای شنا و سایر فعالیت‌های آبی، از شلوارک‌های ضد آب استفاده کنید.

میتونید از عینک آفتابی یا عینک شنا برای محافظت از چشمان خود در برابر نور خورشید استفاده کنید.

نکات خرید شلوارک مردونه

نکات خرید شلوارک مردانه

رنگ شلوارک رو متناسب با رنگ پوست خودتون انتخاب کنید. اگر پوست روشنی دارید میتونید از شلوارک‌های با رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید. در صورتی که برای افرادی که پوست تیره دارن، شلوارک‌هایی با رنگ‌های خنثی انتخاب بهتری به حساب میان.

رنگ شلوارک رو متناسب با سایر لباس‌های خودتون انتخاب کنید. برای درک بیشتر از چگونگی ترکیب رنگ‌ها میتونید از مقاله اصول ست کردن رنگ‌ها استفاده کنید.

اندازه شلوارک اهمیت زیادی داره. برای استفاده روزمره بهتره سایزی رو انتخاب کنید که در اون احساس راحتی داشته باشید. اما آزاد بودن بیش از حد شلوارک هم باعث میشه استایل شما شلخته‌ دیده بشه.

قد شلوارک به سلیقه شما بستگی داره. شلوارک‌های کوتاه تا بالای زانو، برای استایل‌های اسپرت و شلوارک‌های بلندتر تا روی زانو یا کمی پایین‌تر، برای استایل‌های کژوال مناسبن و طرفدارهای زیادی داره.

و در آخر شلوارک در طی زمان از یک لباس ساده و کاربردی به یک نماد فرهنگی تبدیل شده که افراد با پوشیدن اون‌ها تمایل خودشون رو به آزادی و اعتماد به نفس نشون میدن. تنوع شلوارک‌ها هم روز به روز در حال بیشتر شدنه و همزمان بخش بیشتری از جامعه، شلوارک رو به عنوان لباسی روزمره و طبیعی میپذیرن.