بارانی، تکمیل کننده استایل پاییزی شما

انواع بارانی

یکی از کاربردی‌ترین لباس‌ها در فصل پاییز و زمستون بارونیه. این لباس‌های جذاب و محبوب معمولا از پارچه‌های ضد آب و تنفس‌پذیر تولید میشن، که هم از شما در برابر خیس شدن محافظت کنن و هم اجازه میدن پوست شما به راحتی نفس بکشه. بارونی علاوه‌ بر اینکه به محافظت از شما در برابر باران و باد کمک می‌کنه، نقش مهمی در استایل شما داره و به تنهایی تیپ و ظاهر شما رو شیک و خاص نشون میده. 

در این مقاله، به طور مفصل در مورد انواع بارونی زنونه و مردونه صحبت می‌کنیم و به بررسی انواع مختلف این لباس، جنس و مدل‌های متنوع اون می‌پردازیم و همچنین استایل‌های جذابی که با بارونی ست میشن رو عنوان می‌کنیم.

دلایل داشتن بارونی

دلایل داشتن بارونی

شاید شما فکر کنین نیازی نیست که حتما در کمد لباستون، بارونی داشته باشین، ما در ادامه در مورد مهم‌ترین دلایل داشتن بارونی صحبت می‌کنیم، تا نظر شما رو عوض کنیم.

محافظت در برابر بارون: واضح‌ترین و اصلی‌ترین دلیل استفاده از بارونی، اینه که از خیس شدن بدن شما محافظت کنه و همین موضوع در فصل سرد سال اهمیت زیادی پیدا می‌کنه.

حفظ دمای بدن: بسته به نوع بارونی که انتخاب می‌کنین، میتونین دمای متفاوتی رو تجربه کنین، برای مثال بعضی از مدل‌های بارونی، آستری گرم دارن که به حفظ دمای بدن در روزهای سرد کمک می‌کنن و شما رو گرم نگه‌میدارن.

استایل و مد: بارونی‌ها به عنوان یک آیتم مد، به استایل شما عمق و جذابیت میبخشن و شما میتونین این لباس محبوب رو به راحتی با انواع لباس‌ها ست کنین و جلوه‌ی خاصی به ظاهرتون ببخشین.

کاربردی: یکی دیگه از دلایلی که داشتن بارونی رو مهم‌تر می‌کنه، کاربردی بودن اونه، با اینکه بارونی به نوعی لباس پاییزی و زمستونی به حساب میاد، اما جنس‌های نازک‌تر اون برای فصل بهار و شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش‌بینی هم قابل استفاده هست و همین موضوع کارایی بارونی رو دو چندان می‌کنه.

انواع بارونی

انواع بارونی‌ مردونه و زنونه براساس جنس، مدل و طراحی که دارن به انواع مدل‌های تقسیم میشن. هر مدل ویژگی‌های خاص خودش رو داره که میتونین بسته به سلیقتون، بارونی مورد علاقتون رو انتخاب کنین‌. 

بارونی کلاسیک (Trench Coat)

ترنچ کت

بارونی کلاسیک یا اصطلاحا ترنچ کت‌، معمولاً از جنس کتان مقاوم در برابر آب یا پلی‌استر تولید میشه و یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع بارونی به حساب میاد. 

این نوع بارونی‌ها معمولاً دارای کمربند هستن و طول اون‌ها تا زیر زانو یا کمی بالاتره. مدل کلاسیک بارونی میتونه شش دکمه یا سه دکمه و حتی بدون دکمه و جلوباز استفاده بشه.

اگرچه ترنچ کت‌ها همیشه محبوبن و هیچوقت از مد نمیفتن، اما در سال‌های اخیر بیشتر از قبل ترند شدن و خیلی مورد استقبال قرار گرفتن. همچنین مدل‌های کوتاه‌تر ترنچ کت‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کردن.

رنگ‌ها: بارونی‌های کلاسیک بیشتر در رنگ‌های خنثی مانند کرم، بژ، خاکستری، زیتونی، مشکی و سرمه‌ای عرضه میشن. رنگ‌های خنثی این امکان رو میدن که بارونی شما به راحتی با سایر لباس‌ها ست بشه و همخونی داشته باشه، در عین حال استایل پاییزی شما رو حفظ کنه.

استایل: این مدل بارونی به‌راحتی با شلوار جین، شلوارهای کتان، و حتی لباس‌های رسمی ست میشه و با انواع کفش‌ها مثل کتونی، بوت، کفش پاشنه بلند، بسته به موقعیت و شلواری که میپوشین، قابل استفاده هست.

بارونی کلاه‌دار (Hooded Raincoat)

بارونی کلاه دار

بارونی کلاه‌دار معمولاً از جنس ضد آب مثل نایلون یا پلاستیک تولید میشه و چون کلاه داره، زیر بارون از سر محافظت می‌کنه و به همین دلیل پرطرفداره. به‌طور معمول بارونی‌های کلاه‌دار اسپرت‌تر و غیررسمی‌تر از بارونی‌های کلاسیک هستن. این مدل بارونی‌ها قدهای متفاوتی دارن که بسته به استفاده و سلیقه شما مورد استفاده قرار میگیرن.

رنگ‌ها: میشه گفت بارونی‌های کلاه‌دار در تمام رنگ‌ها تولید میشن و به دلیل غیررسمی بودن، رنگ‌های شاد و پرانرژی اون‌ها مورد استقبال قرار میگیره، هرچند افرادی هستن که همیشه رنگ‌های خنثی رو ترجیح میدن، اما رنگ‌های پاییزی و گرم مثل زرد، قرمز، نارنجی و سبز و حتی آبی لاجوردی هم در این فصل طرفدارهای خودش رو داره.

استایل: بارونی‌ کلاه‌دار برای استایل‌های غیررسمی و روزمره مناسبه، به خصوص هنگام پیاده‌روی زیر بارون یا برای قرارهای دوستانه کاربردیه.

بارونی چرمی (Leather Raincoat)

بارونی چرمی مدل ۲۰۲۴

این نوع بارونی‌ها میتونن از چرم مصنوعی یا طبیعی تهیه بشن و علاوه بر حفاظت در برابر بارون، استایلی شیک و منحصر به فرد برای شما بسازن، معمولا لباس‌های چرم ابهت و ظاهر متفاوتی به افراد میبخشن.

رنگ‌ها: بارونی‌های چرم بیشتر در رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای تولید میشن، اما در چند سال اخیر، تولیدات چرمی با رنگ‌های متفاوت‌ مثل زرشکی، سبز، سرمه‌ای، طوسی و حتی رنگ‌های خاص مثل آبی، زرد، نارنجی و … هم دیده میشن.

استایل: بارونی چرمی با بوت‌های چرم و کیف‌های چرمی ترکیب فوق‌العاده‌ای میسازه که برای جلسات کاری و موقعیت‌های مهم که دوست دارین شیک و جذاب به نظر برسین، مناسبن.

بارونی‌های کوتاه (Short Raincoat)

بارونی کوتاه

بارونی‌های کوتاه معمولا قدی تا بالای زانو یا حتی تا روی باسن دارن و میتونن جلو باز، جلو بسته و کلاه دار یا بدون کلاه باشن‌. این مدل بارونی‌ها مناسب افرادیه که استایلی کوتاه‌تر و سبک‌تر رو می‌پسندن و دوست دارن آزادی عمل بیشتری داشته باشن.

رنگ‌ها: بارونی‌های کوتاه در رنگ‌های متنوع، از رنگ‌های خنثی تا رنگ‌های شاد و زنده در بازار موجوده که با توجه به سلیقتون میتونین انتخاب کنین.

استایل: برای استفاده روزمره و سبک‌های کژوال گزینه‌ی مناسبیه همچنین برای فعالیت‌های ورزش هم میتونین از بارونی‌های کوتاه استفاده کنین. بسته به مدلی که دارن به راحتی با شلوار جین، کتان و یا حتی لگ ورزش و کفش‌های رسمی و اسپرت ست میشن.

ویژگی‌های مهم بارونی

ویزگی های مهم بارونی

ضد آب بودن: مهم‌ترین ویژگی یک بارونی، ضد آب بودن اونه. شما باید مطمئن باشین که با پوشیدن این لباس در هنگام بارندگی خیس نمیشین و با خیالی راحت از اون استفاده کنین.

تنفس‌پذیری: بارونی‌ها باید به اندازه کافی تنفس‌پذیر باشن تا بتونن از تعریق بیش از حد بدنتون جلوگیری کنن و به شما حس بهتری بیخشن.

سبک و راحت: یکی از ویژگی مهم هر لباسی که برای فعالیت روزمره استفاده میشه، اینه که سبک و راحت باشه تا بتونین به راحتی حرکت کنین و آزادی عمل داشته باشین.

کیفیت: بارونی هم مثل لباس‌های دیگه باید مقاوم و بادوام باشه  تا در هنگام استفاده دچار آسیب نشه و با خیال راحت مورد استفاده قرار بگیره.

کلاه: بیشتر بارونی‌ها کلاه دارن که از سر و صورت شما در برابر بارون و باد محافظت می‌کنن و به نوعی میشه گفت کلاه داشتن بارونی یک مزیت حساب میشه.

نکات مهم خرید بارونی مناسب

نکات مهم خرید بارونی

اینکه چه بارونی مناسب شماست به عوامل مختلفی، مثل نیازهاتون، سبک زندگی شما و موقعیت و مکانی که میخواین از اون استفاده کنین بستگی داره. در ادامه به نکاتی که باید در خرید بارونی به اون‌ها توجه کنین می‌پردازیم.

جنس بارونی: مهم‌ترین فاکتور هر لباسی جنس اونه که یاید هنگام خرید بهش توجه کرد. اگر اولویت شما در خرید این لباس کاربردی بودنه، جنس‌های مقاوم در برابر آب مانند نایلون یا پلی‌استر که اطمینان دارین ضدآب هستن، میتونن بهترین انتخاب باشن. این جنس‌ها مخصوصا برای استفاده در شهرهایی که بارندگی در اون‌ها زیاده، خیلی کاربردی و مناسب هستن.

اگر به دنبال بارونی شیک‌تر و شکیل‌تری هستین، بارونی‌های کتانی یا چرمی جلوه بیشتری به استایل شما میبخشن.

اندازه مناسب: در هنگام خرید حتما دقت کنین که بارونی که انتخاب می‌کنین به درستی اندازه شما باشه، اگر خیلی جذب باشه، استایل شما رو خوب نشون نمیده و اگر آزاد باشه باعث میشه ظاهرتون بهم ریخته دیده بشه.

اگرچه امروزه استفاده از بارونی‌ها و لباس‌های اورسایز ترند شده و طرفدارهای زیادی داره، ولی حتما قبل از خرید، این لباس‌ها رو پرو کنین، فرم بدن خودتون رو در نظر بگیرین و مطمئن بشین که این سبک به شما میاد.

قد بارونی: بارونی‌هایی که قد بلندتری دارن برای مثال تا زانو یا پایین‌تر هستن، از شما حفاظت بیشتری در برابر بارون می‌کنن، اما ممکنه که دست‌ و پاگیر باشن و تحرک شما رو محدود کنن. در عوض بارونی‌های کوتاه راحتی بیشتری در حرکت ایجاد می‌کنن و آزادی عمل بیشتری بهتون میدن اما از بدن شما در برابر بارون کمتر محافظت می‌کنن. به همین دلیل بهتره بر اساس نیازهای روزمره و استایل خودتون و سنجیدن شرایط، بارونی با قد مناسب انتخاب کنین.

رنگ بارونی: رنگ لباس‌ها همیشه نقش مهمی در استایل شما دارن. رنگ‌های خنثی مثل مشکی، زیتونی، بژ و خاکستری برای استایل‌های رسمی و کژوال کاربردی و مناسبن و ظاهری کلاسیک براتون میسازن. در حالی که رنگ‌های روشن مثل زرد، نارنجی، قرمز یا آبی به ظاهر شما رنگ و روح میبخشن و برای استایل اسپرت و غیررسمی مورد استفاده قرار میگیرن و جلوه‌ای تازه و سرزنده از شما به نمایش میذارن.

فصل استفاده: فصلی که قراره بارونی شما مورد استفاده قرار بگیره خیلی مهمه. برای زمستون، مدل‌هایی با آستر گرم انتخاب کنین که گرمای بدن شما رو حفظ می‌کنن، همچنین برای فصل بهار و اوایل پاییز که هوا غیرقابل پیش‌بینیه، بهتره از جنس‌های سبک‌تر و نازک‌تر اون‌ها استفاده کنین.

استایل‌های متفاوت با بارونی

استایل‌های متفاوت با بارانی

بارونی‌ها به راحتی با انواع مختلف لباس‌ها ست و ترکیب میشن و قابلیت ساخت استایل‌های متفاوت رو دارن، در ادامه به چند ترکیب محبوب اشاره می‌کنیم.

استایل کلاسیک

ترکیب بارونی با کت و شلوار یا پیراهن رسمی و کفش‌های چرم 

بارونی به همراه دامن میدی و بلوز یا شومیز سفید و کفش‌های کلاسیک

استایل کژوال

بارونی با تیشرت ساده و شلوار جین به همراه کفش‌های ورزشی یا بوت و چکمه قهوه‌ای 

بارونی با شلوارهای جذب اسکینی، بوت‌های چرم و کیف‌های دستی شیک

استایل اداری

بارونی با یک بلوز یا شومیز رسمی و شلوار پارچه‌ای با کفش‌های پاشنه‌دار یا loafers 

استایل اسپرت

بارونی با یک هودی و شلوار راحتی اسلش یک کلاه بیسبالی و کفش‌های اسپرت 

استایل مهمانی

بارونی به همراه یک لباس شب شیک وساده و کفش پاشنه‌دار 

استایل لایه‌ای

بارونی بر روی یک ژاکت یا پلیور بافتنی به همراه کفش‌های کتونی یا اسپرت

نگهداری و مراقبت از بارونی

مراقبت و نگهداری از بارونی

برای حفظ زیبایی و طول عمر بارونی، بهتره نکات زیر رو رعایت کنین.

شست‌وشوی مناسب: همیشه برچسب دستورالعمل شست‌وشوی بارونی رو بخونین. بارونی‌های ضد آب ممکنه به شوینده خاص نیاز داشته باشن و بهتر باشه که اون‌ها رو با دست بشورین.

خشک کردن: برای جلوگیری از تغییر شکل و آسیب به پارچه، در هنگام خشک کردن بهتره دور از منابع حرارتی و یا نور مستقیم آفتاب خشک بشن.

نگهداری در مکان مناسب: برای ماندگاری بهتر بارونی‌ها، اون‌ها رو در کمدی خشک و خنک نگهداری کنین. بهتره این لباس جذاب رو به‌ صورت آویزان و در یک چوب لباسی مناسب قرار بدین.

اتوکشی: قبل از هر چیز، برچسب روی بارونی رو ببینین تا دمای مناسب برای اتوکشی رو متوجه بشین. معمولاً دماهای پایین و متوسط برای مواد ضدآب مناسب‌ترن.

همچنین میتونین برای جلوگیری از آسیب به سطح بارونی، از یک پارچه محافظ نازک و تمیز بین اتو و بارونی استفاده کنین. اتو رو به آرومی روی پارچه حرکت بدین و از فشار زیاد خودداری کنین و بیشتر بر روی نواحی چروک شده تمرکز کنین.

در صورت امکان، از بخار اتو استفاده نکنین یا بخار رو در حد پایین تنظیم کنین تا خاصیت ضدآب بارونی شما از بین نره.

با تمام این تفاسیر اگر در مورد نحوه شستشو و اتوکشی بارونی دچار شک و تردید هستین و یا حساسیت زیادی دارین، میتونین لباستون رو با خیال راحت به خشکشویی بسپرین.

و در آخر، بارونی یک پوشش دوست داشتنی و در عین حال ضروری برای فصل پاییز و زمستونه. شما میتونین با انتخاب یک بارونی مناسب، هم از خودتون در برابر بارون محافظت کنین و هم استایل شیک و جذابی داشته باشین. انتخاب مدل مناسب بارونی و نحوه اصولی ست کردن اون با لباس‌های دیگه، استایل‌های متنوعی ایجاد می‌کنه، از استایل‌های رسمی و شیک گرفته تا اسپرت و کژوال. 

شما میتونین با توجه به این مقاله و در نظر گرفتن نیازها و سبک زندگی خودتون بهترین بارونی رو انتخاب کنین و با رعایت نکات نگهداری که گفته شد، به مدت طولانی از پوشیدن این لباس جذاب و کاربردی لذت ببرین.