استایل بوهمین: سفری به دنیای آزادی و خلاقیت

استایل بوهمین

معمولا بیشتر سبک‌های پوشش، ریشه در نوع خاصی جهان بینی دارن. یعنی نوع خاصی نگاه به دنیا و اتفاقات اون باعث میشه، فلسفه خاصی به وجود بیاد و بعدا این نوع نگاه خودش رو در موضوعات مختلفی مانند سبک پوشش نشون میده.

از این جهت استایل بوهمین یکی از خاص‌ترین استایل‌های تاریخ مد و فشنه که ریشه در فلسفه‌ای خاص داره.

فلسفه بوهمین

فلسفه استایل بوهمین

اگر چه ریشه بوهمین به قرن‌های دورتر برمی‌گرده ولی تقریبا میشه از دهه ۱۸۳۰ و ۱۸۴۰ این سبک زندگی و پوشش رو در نقاط مختلف اروپا، مخصوصا فرانسه دید.

دهه ۱۸۳۰ که دهه انقلاب فرانسه هم هست، دوره خاصی از فلسفه و نوع نگاه به زندگی به حساب میاد. در این دهه بخشی از روشنفکران فرانسوی به مقابله جدی با فرهنگ غالب و زندگی سنتی اروپایی مسیحی پرداختن. به این ترتیب نوع خاصی از فرهنگ به وجود اومد که اصطلاحا به اون ضد فرهنگ میگفتن.

در این دهه تعداد زیادی از هنرمندان، روشنفکران و حتی سیاستمداران پیشرو در محله‌های فقیر نشین پاریس مثل مونمارتر جمع میشدن و ایده‌ها و نظرات پیشرو خودشون رو باهم درمیون میذاشتن.

در همین فضا بود که فلسفه و استایل بوهمین تا حدود زیادی رشد کرد. استایلی که تا حد زیادی بر اصالت، خلاقیت، راحتی، ارتباط با طبیعت و ارزش قائل شدن برای طبیعت تاکید داره.

روشنفکرانی که آزادی و انتخاب فردی و همچنین ضدیت با اصول و عرف رایج براشون خیلی مهم بود خیلی سریع جذب این سبک پوشش شدن و اون رو ترویج دادن.

البته که تا میانه قرن نوزدهم و دهه‌ها ۶۰ و ۷۰ میلادی این لباس‌ها خیلی فراگیر و پرکاربرد نشدن.

اصول اصلی فلسفه بوهمین

آزادی بیان: کلیدی‌ترین بخش استایل بوهمین آزادی و قدرت انتخابه. درسته که یکسری از المان‌ها، مثل گلدوزی و رنگ‌های خاص در این استایل زیاد دیده میشه، ولی به طور کلی شما آزادین هر آیتم و اکسسوری رو به پوشش خودتون اضافه کنین.

در واقع بوهمین‌ها کمترین محدودیتی برای خودشون قائل نیستن.

اصالت: اساسا جنبش بوهمین به عنوان یک جنبش ضد فرهنگ به دنبال مخالفت با عرف و سنت موجوده. همین اصل رو در استایل بوهمین هم میبینین. بوهمین‌ها با مد روز و ترندهای صنعتی کاملا مخالفن و تمام سعیشون رو میکنن تا منحصر به فرد باشن و مطابق با هویت و شخصیت خودشون لباس بپوشن.

خلاقیت: وقتی از آزادی و اصالت صحبت می‌کنیم، قطعا اصل بعدی هم خلاقیته. وقتی شما به دور از اصول مرسوم و بر أساس خواسته خودتون تصمیم میگیرین و انتخاب می‌کنین، قطعا میتونین خلاق هم باشین.

شما میتونین از لایه بندی لباس ها، ترکیب طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و استفاده از اکسسوری‌های منحصر به فرد برای خلق ظاهری خاص و چشم نواز استفاده کنین.

راحتی: ویژگی دیگه استایل بوهمین راحتی و آزادیه که به شما میده. این راحتی باعث میشه بتونین روی جنبه‌های مختلف زندگی و طبیعت تمرکز کنین.

ارتباط با طبیعت: در استایل بوهمین، استفاده از پارچه های طبیعی مانند پنبه، کتان و ابریشم خیلی رایجه. همچنین از رنگ‌ها و طرح‌های برگرفته از طبیعت مانند گل‌ها، گیاهان و حیوانات در این استایل استفاده میشه.

همچنین دوری از تولیدات صنعتی و لباس‌های تولید انبوه، باعث میشه این لباس‌ها کمترین آسیب رو برای محیط زیست داشته باشن.

ارزش قائل شدن برای تجربیات و زندگی: فلسفه بوهمین بیشتر به تجربه زندگی اهمیت میده تا مادیات. به همین دلیل علاقمندان به این استایل خیلی وقت‌ها از لباس‌های دست دوم و یا قدیمی (وینتیج) و یا لباس‌های تولید شده توسط هنرمندان محلی استفاده می‌کنن.

تاریخچه بوهمین

تاریخچه عکس بوهمین

در قرن پونزدهم میلادی گروهی از مردم اروپای مرکزی به خاطر آزار و اذیت مذهبی مجبور به ترک خونه‌های خودشون شدن که به اون‌ها بوهمیان میگفتن. بوهمیان رو در سراسر جهان به عنوان افراد سرگردون و آزاد میشناختن که سبک زندگی متفاوت و همچنین استایل‌های عجیب و غریبی داشتن. اون‌ها به خاطر سبک خاص لباس‌هاشون که رنگارنگ و متفاوت بود و همچنین جواهرات بزرگی که استفاده میکردن، مشهور شده بودن.

این گروه غیر متعارف عشق و علاقه زیادی به موسیقی و رقص داشتن و اغلب به عنوان هنرمند، نوازنده و شاعر کار میکردن. بنابراین استایل بوهمین ریشه در فرهنگ بوهمیان داره و از اونجا میاد.

لباس بوهمین در ابتدا به عنوان نمادی از سبک زندگی سنتی و ساده بوهمیان شناخته میشد. جنس لباس‌های اون‌ها از مواد طبیعی مثل کتان، پشم و پنبه بوده و به شکل گشاد و راحت بود. رنگ‌ها و طرح‌های روشن و متنوع، گلدوزی و حاشیه‌دوزی از ویژگی‌های بارز این لباس‌ها بود.

خانم‌ها بیشتر لباس‌های بلند و یکسره میپوشیدن، در حالی که مردان پیراهن‌های آستین‌بلند و شلوار زنانه گشاد رو ترجیح میدادن.

تا قرن نوزدهم، از اصطلاح “بوهمین” برای توصیف هنرمندان، نویسندگان و روشنفکرانی که معمولا از هنجارهای اجتماعی سرپیچی میکردن، استفاده میشد. این افراد اغلب سبک زندگی غیرمتعارفی داشتن و علاقه‌ی زیادی به زندگی فقیرانه داشتن.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، استایل بوهمین به یک جنبش مد محبوب تبدیل شد. این سبک تحت تأثیر جنبش‌های ضدفرهنگ مثل هیپی‌ها و بوهمیان قرار داشت. هیپی‌ها از لباس‌های بوهمین به عنوان نمادی از صلح، عشق و آزادی استفاده میکردن، لباس‌های بوهمین در این دوره بیشتر دست‌ساز و خاص بودن. در اون زمان برای ساختن استایل بوهمین، زنان لباس‌های بلند و ماکسی، دامن‌های بلند و تاپ‌های کرکی به تن میکردن و مردان پیراهن‌های آستین‌بلند، شلوارهای جین و جلیقه میپوشیدن.

امروزه، استایل بوهمین همچنان محبویت زیادی داره. این سبک با ظاهری راحت و غیررسمی، سلیقه خیلی‌هاست.

استایل بوهمین مناسب چه افرادیه?

استایل بوهمین برای طیف خاصی از افراد که به اصول فلسفی این سبک لباس پوشیدن علاقه و اعتقاد دارن مناسبه. برای مثال، اگر شما به دنبال دوری از استایل‌های مرسوم هستین و به تولید انبوه علاقه دارین و میخواین سبکی متفاوت از دیگران داشته باشین، میتونین این استایل رو انتخاب کنین.

همچنین اگر به لباس‌های آزاد و راحت و با رنگ‌های شاد و طبیعی علاقه‌ دارید، این استایل میتونه برای شما جذاب و ایده‌آل باشه.

مزایای استایل بوهمین

مزابای استایل بوهمین

خودتون باشین: شما میتونین با انتخاب این سبک شخصیت و هویت فردی، خودتون رو به نمایش بذارین و متناسب با ایده‌های خودتون لباس‌هاتون رو انتخاب کنین، نه اونطور که صنعت پوشاک و طراحان مد براتون تصمیم گرفتن.

افزایش اعتماد به نفس: اساسا پرداختن به علاقه‌مندی‌های شخصی و دوری از پیروی از قواعد مرسوم، باعث افزایش اعتماد به نفس میشه.

لذت در لحظه زندگی کردن: استفاده از لباس‌های آزاد و راحت و رنگی باعث میشه قید و بند کمتری رو حس کنین و بیشتر از لحظه‌ به لحظه زندگیتون لذت ببرین.

متفاوت باشین: استایل بوهمین میتونه تا حد زیادی شما رو خاص و متفاوت نشون بده.

چطور استایل بوهمین داشته باشیم؟

چطور استایل بوهمین داشته باشیم؟

حالا میرسیم به بخشی که میخوایم در مورد آیتم‌های استایل بوهمین صحبت کنیم.

پیراهن‌های بلند و آزاد: پیراهن‌های بلند و گشاد با طرح‌های گلدار یا هندسی، سمبلیک ترین آیتم استایل بوهمینه.

این پیراهن‌ها هم توسط آقایون و هم خانم‌ها پوشیده میشن.

دامن‌های بلند: دامن‌های بلند پلیسه‌دار یا چین‌دار به خصوص دامن‌های ماکسی یکی دیگه از آیتم‌های پرکاربرد این استایله.

شلوارهای آزاد: شلوارهای آزاد و گشاد با کمرهای کشبافت از محبوب‌ترین لباس‌های مورد استفاده بوهمین‌ها به حساب میان.

جلیقه‌های بافتنی: در فصول سرد جلیقه‌های بافتنی رنگی گلدار و طرح‌دار با بافت درشت، انتخاب مناسبی برای این استایله.

اکسسوری‌های دست دوز: خیلی‌ها استایل بوهمین رو با اکسسوری‌های زیاد و رنگی و اغلب دست دوز میشناسن. گردنبندهای بلند، دستبندهای چرمی، گوشواره‌های بزرگ و کیف‌های حصیری، از جمله اکسسوری‌هایی هستن، که به استایل شما حال و هوای بوهمین میبخشن.

کفش‌های راحت: صندل‌های تخت، بوت‌های چرمی و کفش‌هایی با طرح‌های بومی و محلی، از جمله کفش‌هایی هستن که با استایل بوهمین هماهنگن.

لایه بندی: معمولا علاقه‌مندان به این استایل ترجیح میدن، لباس‌هاشون رو لایه لایه روی هم بپوشن. اینطوری میتونن آیتم‌های مختلف رو با خلاقیت با هم ترکیب کنن.

مواد طبیعی: در استایل بوهمین، از مواد طبیعی مانند چوب، چرم، سنگ و صدف برای ساخت اکسسوری‌ها استفاده میشه.

موهای بلند و آزاد: یکی دیگه از آیتم‌های این استایل موهای بلند و آزاده که به نوعی نماد رهایی از هر قید و بندیه.

معایب استایل بوهمین

معایب استایل بوهمین

جدا از انتقاداتی که به فلسفه بوهمین و زندگی نامتعارفش وجود داره، استایل بوهمین هم محدودیت‌های خاص خودش رو داره. بهتره شما هم قبل از انتخاب این استایل با این موارد آشنا بشین.

عدم تناسب با محیط‌های رسمی: این استایل برای محیط‌های رسمی و حتی نیمه‌رسمی مثل محیط کار، مهمونی‌های خاص، رویدادهای تخصصی و … مناسب نیست.

معمولا پوشیدن چنین لباس‌هایی در محافل رسمی باعث میشه شما خیلی عجیب و متفاوت به نظر برسین، یا دیگران شما رو خیلی جدی نگیرن.

نگهداری سخت: لباس‌های سبک بوهمین اغلب از پارچه‌های طبیعی مثل کتان و پنبه تولید شده. معمولا نگهداری این پارچه‌ها سخت‌تره و نیاز به مراقبت بیشتری دارن.

همچنین این پارچه‌ها اغلب خیلی زود چروک میشن و همین هم میتونه تا حدودی مشکل‌گساز باشه.

هزینه‌های بالا: جالبه علی‌رغم اینکه این استایل اساسا در تضاد با دنیای مادی‌گرا و سنتی به وجود اومد و به نوعی نماد دوری از مادیات و دارایی به حساب میاد، اما امروزه لباس‌ها و اکسسوری‌های این استایل اغلب گرونن.

دو دلیل اصلی هم برای این موضوع وجود داره. اول اینکه این لباس‌ها از متریال طبیعی تولید میشن که خب قیمت‌های بالایی دارن.

دومین دلیل هم اینه که لباس‌ها و اکسسوری‌های بوهمین اغلب دست دوزن و همین، هزینه تولید اون‌ها رو خیلی بالا میبره.

عدم تناسب با اندام: برخی معتقدن لباس‌های رنگی، طرح‌دار و اغلب آزاد و راحت استایل بوهمین، صرفا برای افرادی که بدن‌های لاغر و کشیده‌ای دارن مناسبه.

و این لباس‌ها برای افرادی که اضافه وزن دارن یا تناسب اندام خوبی ندارن، مناسب نیستن.

الگوهای تکراری: طرح‌های بوهمین معمولا از رنگ‌های گرم و الگوهای هندسی خاصی پیروی می‌کنن، که ممکنه بعد از مدتی استفاده، تکراری و خسته کننده بشن.

عدم تناسب با فصول سرد‌: اغلب لباس‌های بوهمین آزاد و راحت و نازک هستن و همین موضوع استفاده از اون‌ها رو در فصل سرد سال خیلی سخت می‌کنه. به همین دلیل معمولا طرفداران این استایل از کاپشن یا پالتوهایی متفاوت و گرم در فصول سرد استفاده می‌کنن.

و در آخر اینکه استایل بوهمین براومده از یک فلسفه و نگاه خاصی به زندگیه. فلسفه‌ای که علی‌رغم تمام انتقاداتی که بهش میشه، میتونه برای دنیای امروزی مفید باشه. دوستی با طبیعت، اولویت دادن به راحتی و اصالت و همچنین دوری از تقلید از ترندهای زودگذر، گهمگی میتونن به ما در ساختن دنیای بهتر کمک کنن.

همه این‌ها زمانی محقق میشه که بتونین به دور از افراط، به این فلسفه و استایل خاص توجه کنین و در فضاهایی که امکان استفاده از این لباس‌ها وجود داره، اون‌ها رو به کار بگیرین و ظاهری منحصر به فرد برای خودتون بسازین.