استایل اورسایز، شیک پوشی با لباس‌های آزاد

استایل اورسایز

خیلی از ما در دهه‌های اخیر به شکستن کلیشه‌های طراحی لباس عادت کردیم. برای مثال، شاید تا همین چند سال قبل، تصور اینکه شلوار جین زاپ‌دار به لباسی محبوب و فراگیر تبدیل بشه سخت بود ولی در ۱۰ سال گذشته خیلی چیزها تغییر کرده.

یکی دیگه از ترندهای نسبتا عجیب دنیای مد در سال‌های اخیر لباس‌های اور سایزه.

این موضوع خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسید که افراد روزی لباسی رو بخرن که به وضوح براشون بزرگه. برای مثال، سرشونه لباس تقریبا روی بازو قرار بگیره.

اما در چند سال اخیر، لباس‌های اورسایز وارد دنیای طراحی لباس شدن و خیلی از جوون‌ها حداقل یکی از این لباس‌ها رو در کمد لباسشون دارن.

تاریخچه لباس‌های اور سایز

تاریخچه لباس اورسایز

بعد از جنگ جهانی دوم، جنبش‌های جدیدی به وجود اومدن که به عقیده اون‌ها خانم‌ها باید نقش بیشتری در جامعه ایفا میکردن و زندگی سنتی رو متناسب با نیازهای جدید نمیدونستن. این زندگی جدید الزامات متفاوتی داشت که یکی از اون‌ها تولید لباس‌هایی بود که مثل لباس‌های سنتی دست و پا گیر نباشه و خانم‌ها با استفاده از اون‌ها بتونن به راحتی نقش‌های اجتماعی خودشون رو بر عهده بگیرن.

در همین زمان بود که طراح آوانگارد و خلاقی به اسم کوکو شنل، لباس‌های به مراتب ساده‌تر و کاربردی‌تر رو برای خانم‌ها طراحی کرد.

شلوارها و کت‌های طراحی شده توسط شنل کمی آزاد بودن تا افراد در اون‌ها احساس راحتی بیشتری داشته باشن. البته تولیدات شنل با لباس‌های اور سایز امروزی تفاوت خیلی زیادی داشتن و هنوز راه طولانی تا رسیدن به این لباس‌ها باقی مونده بود.

دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰

با شروع دهه ۱۹۶۰ جنبش‌های ضد فرهنگ در سراسر جهان از جمله آمریکا ظهور کردن. این جنبش‌ها تقریبا تمام قواعد پذیرفته شده رو در زمینه‌های اخلاقی و اجتماعی زیر پا میذاشتن و سبک خاص خودشون رو داشتن.

نحوه لباس پوشیدن هم که یکی از مهم‌ترین راه‌های بیان خصوصیات فردی هر شخص و گروهیه، هیپی‌ها استایل مختص خودشون رو داشتن. اون‌ها با پوشیدن لباس‌های یکسره و بلند که معمولا هم آزاد و راحت بودن، در واقع نوع نگاه خودشون به زندگی رو نشون میدادن.

در دهه‌های بعدی سلبریتی‌های مثل مایکل جکسون و مدونا هم با پوشیدن لباس‌های راحت و آزاد به ترویج این لباس‌ها کمک کردن.

البته این سبک پوشش همچنان سبک خاص و متفاوتی بود و به شکل گسترده و عمومی مورد استفاده قرار نگرفته بود.

قرن بیستم

با ورود به قرن بیستم و باز شدن زمینه طراحی لباس‌های جسورانه، برخی از طراحان لباس مثل ویرجیل ابلو و دمنا گواسالیا لباس‌های اورسایز به شکل مدرن و امروزی رو به دنیای مد و فشن معرفی کردن.

کم کم این لباس‌ها محبوب شدن و امروزه به دیدن انواع تیشرت، هودی، کاپشن، کت و شلوارهای اورسایز عادت کردیم.

ویژگی‌های استایل اورسایز

ویژگی‌های استایل اورسایز

استایل اورسایز ویژگی‌ها و مزیت‌های مختلفی داره که باعث محبوبیتش شده. در این بخش به برخی از اون‌ها می‌پردازیم.

سایز بزرگ

همونطور که از اسم این استایل مشخصه، مهم‌ترین ویژگی این سبک، ابعاد بزرگش هست. یعنی افراد معمولا لباس‌های اورسایز رو تا دو سایز بزرگ‌تر از سایز معمول خودشون میپوشن.

راحتی

اگر فقط یک دلیل برای استفاده از این لباس‌ها وجود داشته باشه، راحتی اون‌هاست. افراد در این لباس‌ها آزادی عمل زیادی دارن و حس خوبی از این جهت بهشون دست میده.

تنوع

این استایل رو به راحتی میشه با آیتم‌های دیگه مثل انواع اکسسوری‌ها ست کرد.

پوشش دهی

یکی دیگه از دلایل محبوبیت این استایل اینه که لباس‌های اورسایز با توجه به پوشوندن بخش زیادی از بدن، معمولا نواقص فیزیکی افراد رو پوشش میدن.

مناسب برای فرم‌های بدنی مختلف

مناسب برای فرم های بدنی مختلف

انتخاب لباسی متناسب با فرم بدن، از دغدغه‌های افراد در زمان خرید لباسه، ولی لباس‌های اورسایز با توجه به پوشش کاملی که ایجاد می‌کنن برای همه فرم‌های بدنی مناسبن.

مناسب فصل گرما

یکی از مواردی که میتونه دمای بدن رو در فصول گرم پایین نگه داره و از ایجاد مشکلات پوستی و گرمازدگی جلوگیری کنه، جریان هوای مناسب روی پوست بدنه.

برعکس لباس‌های جذب و فیت، لباس‌های اور سایز جریان هوای مناسبی روی پوست ایجاد می‌کنن و از این جهت برای استفاده در فصل تابستون ایده‌آلن.

جسارت در انتخاب پوشش

از اونجایی که این لباس‌ها استایل مدرنی رو برای شما میسازن، به نوعی نشون‌دهنده جسارت شما در انتخاب نوع پوشش به حساب میان.

در واقع یکی از دلایل محبوبیت این استایل در بین نسل امروز همین موضوعه.

یونیسکس

لباس‌های اورسایز معمولا یونیسکسن و مناسب هر دو جنس به حساب میان. همین ویژگی باعث شده زوج‌هایی که به دنبال ست کردن لباس‌هاشون با هم هستن بیشتر از این استایل استفاده کنن.

قیمت مناسب

در اکثر موارد لباس‌های مد روز و ترند، با توجه به استقبالی که ازشون میشه قیمت‌های بالایی دارن. این در حالیه که لباس‌های اور سایز معمولا قیمت‌های معقولی دارن و بخش بیشتری از جوون‌ها توانایی خریدشون رو دارن.

چطور لباس‌های اورسایز رو ست کنیم

چطور لباس اوور سایز رو ست کنیم؟؟

تناسب: علی رغم اینکه لباس‌های اورسایز برای فرم‌های بدنی مختلف مناسبن ولی باز هم بهتره ابعاد و تناسب بدنی خودتون رو در زمان خرید لباس در نظر بگیرین. به این شکل که لباس‌های اورسایزی رو انتخاب کنین که به شکل اغراق شده‌ای برای شما بزرگ نباشن.

سعی کنین از لباس‌های اورسایز به اندازه استفاده کنین یعنی بهتره اگر تیشرت اورسایز میپوشین، شلواری رو انتخاب کنین که کمی فیت‌تر باشه.

اصلاح فرم بدنی: مزیت دیگه لباس‌های اورسایز اینه که میتونین فرم بدن خودتون رو با استفاده از این استایل اصلاح کنین.

برای مثال اگر اندام سیبی شکل دارین میتونین از لباس‌های اورسایزی استفاده کنین که بالاتنه شما رو کشیده‌تر نشون میده. مثلا استفاده از تونیک و پیراهن‌های با یقه بزرگ انتخاب مناسبیه.

و یا اگر اندام گلابی شکل دارین، میتونین از شلوارهای اورسایز و یا دامن‌های بلند استفاده کنین تا تناسب بیشتری در استایل خودتون داشته باشین.

به جزییات دقت کنین.

خیلی از افراد فکر می‌کنن از اونجایی که استایل اورسایز راحت و آزاده، نیازی به توجه به جزییات نداره و تقریبا به سادگی میشه با این استایل خوش پوش بود.

ولی این استایل هم الزامات خاص خودش رو داره که باید رعایت بشه.

برای مثال اگر قد کوتاهی دارین بهتره از شلوارهای اورسایزی استفاده کنین که تا مچ پا رو میپوشونن. و یا اگر سرشونه‌های خیلی پهنی دارین، بهتره از تیشرت‌های اورسایزی استفاده کنین که خیلی پهن‌تر از شونه‌های شما نباشن.

ابعاد مناسب اکسسوری

بهتره در صورت استفاده از استایل اورسایز از اکسسوری‌های خیلی ریز یا خیلی بزرگ استفاده نکنین.

انتخاب کفش

میتونین در صورت استفاده از شلوارهای اورسایز از کفش‌های ساق بلند یا پاشنه بلند استفاده کنین، که قد شما رو بلند‌تر نشون بده.

جنس مناسب لباس اورسایز

معمولا جنس‌های ساتن و حریر که ریزشی هستن، برای استفاده در لباس‌های اورسایز مناسبن. این جنس‌ها باعث میشن لباس‌ها اندام شما رو متناسب‌تر نشون بدن.

چند ایده برای ساخت استایل اورسایز مردونه و زنونه

چند ایده برای استایل اور سایز

 

تی‌شرت اورسایز با شلوار جین یا دامن: این یک نمونه از استایل اورسایز مناسب روزهای تابستونیه.

بلوز یا پیراهن اورسایز با ساپورت یا شلوار لگینگ یا شلوار جین: برای ورزش میتونین از این استایل استفاده کنین.

پیراهن ماکسی اورسایز: این پیراهن‌ها برای روزهای گرم تابستون و یا مهمونی‌های ساحلی انتخاب مناسبی به حساب میان.

کت اورسایز: کت‌های اورسایز رو میتونین با شلوار جین، دامن یا پیراهن مردونه بپوشن.

ژاکت اورسایز: ژاکت‌های اورسایز رو هم میتونین با شلوار جین، یا لگ ست کنین.

همونطور که اشاره شد استایل اورسایز یکی از استایل‌های مدرن و امروزیه که به دلایل راحتی، تنوع، پوشش دهی، مناسب فصل گرما بودن و … روز به روز محبوب‌تر شده و به بخش مهمی از کمد لباس جوون‌ها تبدیل شده.