مد و فشن در دنیای آینده، از انقلاب دیجیتال تا شخصی سازی

آینده مد وفشن

دنیای امروزی با سرعت غیر قابل باوری در حال تغییره. تکنولوژی و فرهنگ جدیدی که به همراه خودش آورده روش انجام دادن بسیاری از کارها رو تغییر داده و یا حداقل مسیرهای جدیدی رو پیش رومون گذاشته که میتونه در نوع خودش جالب توجه باشه. دنیای مد و فشن هم از این تغییرات دور نیست. تکنولوژی‌های جدید بر هر سه بخش اصلی طراحی، تولید و توزیع پوشاک تاثیر زیادی گذاشته و کار رو برای ما آسون‌تر کرده.

این تغییرات هنوز در مراحل ابتدایی خودشه و در آینده نه چندان دور همچنان با تغییرات بزرگتری مواجه خواهیم بود. به همین دلیل سعی کردیم در این مقاله به بررسی عوامل کلیدی که در حال تغییر دنیای مد و فشن هستن بپردازیم و روندهای آینده رو تا حدودی پیش بینی کنیم.

پایداری و مد سبز

مد پایدار و سیز در اینده

میشه گفت مد پایدار مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل در تغییرات آینده صنعت مد و پوشاک به حساب میاد.

در سال‌های اخیر و با مواجهه با موج‌های تغییرات اقلیمی، خیلی از مردم دنیا به فکر حفاظت از کره‌زمین افتادن، کم‌کم آگاهی مردم هم در این حوزه بیشتر شده و این موضوع برای کل دنیا مهم تلقی میشه.

صنعت مد و پوشاک هم در تخریب زیست محیطی نقشی مهم و تاثیرگذاری داره، به همین دلیل امروزه مصرف‌کنندگان بیشتر به دنبال برندهایی هستن که از مواد پایدار استفاده می‌کنن و اثرات منفی کمتری بر محیط زیست دارن.

البته این روند در کشورهای ثروتمندتر که مردم به چیزهایی بیشتر از نیازهای زیستی و اولیه فکر می‌کنن، بیشتر دیده میشه.

بازیافت و مواد پایدار: بسیاری از برندها در حال حرکت به سمت استفاده از مواد بازیافتی و قابل تجزیه هستن. همچنین، روندهایی مثل مد دایره‌ای، که هدفش کاهش ضایعات و استفاده مجدد از محصولاته، با سرعت زیادی در حال گسترشه.

مصرف کمتر و بهینه‌تر: یکی از مدل‌های خرید افرادی که به محیط زیست اهمیت میدن، خرید محصولات کمتر ولی با کیفیت و طول عمر بیشتره. این تغییر رفتار میتونه باعث کاهش تولید انبوه و افزایش تولیدات سفارشی و محدود بشه.

در ادامه نمونه‌هایی از رایج‌ترین راهکارها برای کاهش اثرات زیست محیطی رو عنوان می‌کنیم.

مواد اولیه طبیعی و بازیافتی: استفاده از مواد و الیاف طبیعی مثل پنبه ارگانیک، کتان و بامبو به جای الیاف مصنوعی میتونه خیلی موثر باشه، همچنین مواد بازیافتی مثل پلاستیک‌های بازیافتی و پارچه‌های دور ریخته شده، در آینده بیشتر مورد استفاده قرار میگیره.

تولید محلی و کاهش زنجیره تامین: در آینده به منظور کمتر شدن تاثیرات منفی بر محیط زیست، زنجیره‌های تامین طولانی کمتر میشه و تولید لباس در مناطق مختلف افزایش پیدا می‌کنه و همچنین مردم از تولیدات محلی بیشتر استقبال می‌کنن.

مد چرخشی: به منظور کاهش تولید زباله و حفظ محیط زیست، لباس‌ها کمتر دور ریختن میشن، در واقع اگر لباس‌ها قابل استفاده باشن به فروش میرسن، اگر نیاز به تعمیر داشته باشن، اون‌ها رو تعمیر می‌کنن و یا در نهایت لباس‌های غیرقابل استفاده رو بازیافت می‌کنن. این رویکرد و نگاه جدید میتونه به افزایش طول عمر لباس‌ها کمک کنه و اصطلاحا به اون مد چرخشی گفته میشه.

فناوری و دیجیتال‌سازی

دیجیتالی سازی مد در اینده

پیشرفت فناوری و تکنولوژی میتونه به تنهایی باعث تغییرات اساسی در صنعت مد و پوشاک بشه و قطعا در آینده این صنعت هم نقش کلیدی و مهمی داره.

واقعیت مجازی: استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به مصرف‌کنندگان این امکان رو میده تا قبل از خرید، بتونن لباس‌ها رو به صورت مجازی امتحان کنن و ببینن که لباس به خوبی روی تنشون میشینه یا نه. این امکان تاثیر خیلی زیادی روی خرید آنلاین میذاره و کمک بزرگی به فروشگاه‌های اینترنتی می‌کنه‌. با وجود این فناوری‌ها، خرید حضوری و فیزیکی محصولات کاهش پیدا می‌کنه.

البته در حال حاضر نمونه‌های اولیه این فناوری وجود داره، ولی هنوز نیاز به پیشرفت و اصلاح زیادی داره تا بتونه به شکل گسترده و کاربردی مورد استفاده قرار بگیره.

هوش مصنوعی و داده‌ها: با استفاده از تکنولوژی باورنکردنی هوش مصنوعی (AI) و تحلیل داده‌هایی که انجام میده، برندها و طراح‌ها میتونن به راحتی نیازها و ترجیحات مصرف‌کننده‌ها رو پیش‌بینی کنن و طبق اون داده‌ها محصولات خودشون رو تولید کنن و یا الگوهای جدیدی رو با ایده گرفتن از هوش مصنوعی طراحی کنن. به جز این موضوع، AI در بهینه‌سازی زنجیره تأمین و تولید و حوزه‌های مختلف دیگه هم مفید و کارآمده. 

هوش مصنوعی و شخصی‌سازی: به جز طراح‌های مد و لباس که گفتیم، هوش مصنوعی به مشتری‌ها هم کمک می‌کنه تا لباس‌هایی متناسب با سلیقه و اندام خودشون رو پیدا کنن و استایل منحصر به فردی داشته باشن.

در واقع هوش مصنوعی انحصار خلاقیت رو از ذهن انسان گرفته و حالا میتونه راه‌حل‌های جالبی برای بهنیه‌سازی فرایندها و یا حتی طراحی لباس‌های جدید ارائه بده.

فناوری چاپ سه‌بعدی: تکنولوژی چاپ سه بعدی، تاثیر زیادی در سرعت‌عمل طراح‌ها داره و به اون‌ها این امکان رو میده که با هزینه کمتر لباس‌های سفارشی و پیچیده رو تولید کنن.

همچنین این فناوری میتونه تا حد زیادی نیاز به انتقال وسیع کالاها رو کاهش بده. یعنی شما در آینده میتونین نمونه مجازی یک تیشرت رو از یک برند خاص بخرین و با استفاده از پرینتر ۳ بعدی خودتون اون رو تولید کنین.

تنوع و توجه به تمام اقشار جامعه

تنوع در دنیای مد

در سال‌های اخیر، مصرف‌کننده‌ها بیشتر به دنبال برندها و لباس‌هایی هستن که تنوع زیادی در طراحی داشته باشن و تمام سلیقه‌ها رو پوشش بدن و همچنین به تفاوت‌هایی مثل فرم و تناسب اندام افراد مختلف و یا فرهنگ و سنت‌های متفاوت، در طراحی، تولید و تبلیغات خودشون، توجه داشته باشن.

فرم بدن و سایزهای متفاوت: برندهایی که برای تمامی سایزها و اندام‌ها لباس تولید می‌کنن و به تمام فرم‌های بدن توجه‌دارن، بیشتر مورد استقبال قرار میگیرن. برندهایی که از مدل‌هایی با اندام‌های طبیعی‌تر در تبلیغات خودشون استفاده می‌کنن، حس نزدیکی بیشتری به مشتری‌ها میدن. به نوعی با این کار نشون میدن که نیازهای مصرف‌کننده‌های مختلف با هر سایز و اندامی برای اون‌ها اهمیت داره.

توجه به فرهنگ و سنت: برندهایی که به هویت‌های بومی توجه دارن و از سنت‌های محلی الهام میگیرن و به نوعی حمایت و علاقه خودشون رو به اون منطقه نشون میدن محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا می‌کنن. پوشیدن این لباس‌های محلی و خاص نه تنها زیبا و جذابه، بلکه در عین حال نمایانگر ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی هم هست.

به همین دلیل امروزه خیلی از برندهای شناخته شده طرح‌های متفاوت و جذابی با الهام از الگوهای بومی و محلی برای مردم کشورهای مختلف تولید می‌کنن.

مد دیجیتال

مد دیجیتال

شاید تا چند سال پیش یک ایده خیلی عجیب و انقلابی به حساب میومد که برخی از افراد لباس‌هایی رو نه برای پوشیدن در دنیای واقعی بلکه برای استفاده در فضای مجازی خریداری کنن. ولی جالبه بدونین این اتفاق در حال حاضر داره رخ میده و در سال‌های آینده فراگیرتر هم میشه.

در واقع افراد این لباس‌های مجازی رو صرفا برای استفاده در محیط‌های مثل متاورس میخرن.

خرید آنلاین

خرید آنلاین اساسا پدیده جدیدی نیست و خود شما هم در حال حاضر در حال خوندن بلاگ یک فروشگاه اینترنتی پوشاک هستین، اما فناوری‌های جدید تجربه‌های متفاوتی رو در فضای آنلاین رقم میزنن.

خرده فروشی پوشاک: یکی از ترندهای جدید خرده فروشی پوشاک ترکیب تجربه خرید آنلاین و آفلاینه. امروزه در بعضی از فروشگاه‌های حضوری پوشاک، شما میتونین طرح و لباس مورد نظرتون رو از طریق امکانات دیجیتالی انتخاب کنین و یا تغییرات مد نظر خودتون رو روی لباس اعمال کنین.

شخصی سازی تجربه خرید

تکنولوژی هوش مصنوعی تونسته تجربه خرید برای بسیاری از مشتری‌ها رو شخصی‌سازی کنه و از این طریق ارزش بیشتری خلق کنه.

تحلیل رفتار مشتری‌ها در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، امکان شخصی‌سازی فرایند خرید و حتی محصولات پیشنهادی رو فراهم می‌کنه.

شخصی سازی محصولات

شحصی سازی محصولات در اینده

تکنولوژی‌های مدرن هزینه تولید محصولات و ایجاد تنوع رو تا حد زیادی پایین آوردن. به عبارت دیگه در گذشته برای ایجاد یک تغییر کوچک در یک لباس در حال تولید، لازم بود هزینه و سرمایه گذاری قابل توجهی انجام بگیره اما امروزه این کار با یک هزینه خیلی کمی انجام میشه.

همین موضوع باعث شده افراد بتونن لباس‌هایی کاملا مطابق سلیقه شخصی و هویت فردی خودشون رو سفارش بدن و اساسا استایل شخصی سازی شده به یکی از ترندهای اصلی مد در سال ۲۰۲۴ تبدیل شده.

این روند در آینده محبوب‌تر هم میشه و خیلی از افراد به راحتی میتونن لباس‌های مورد علاقه خودشون رو سفارش بدن.

و در آخر به طور کلی میشه گفت آینده صنعت مد به سمت پایداری، شخصی‌سازی، دیجیتالی شدن، تنوع و تکنولوژی پیش میره. این روند برندها و رفتار مصرف کننده‌ها رو تا حد زیادی تحت تاثیر خودش قرار میده و افراد میتونن از مزایای پیشرفت‌های جدید با هزینه خیلی کمی استفاده کنن.