استایل وینتیج، سفری در دنیای نوستالژي

استایل وینتیج

با وجود اینکه روند کلی دنیای مد و فشن در دهه‌های گذشته، حرکت به سمت سادگی، راحتی و تولید انبوه بوده، ولی هنوز افرادی هستن که خاص بودن براشون اهمیت زیادی داره. این افراد معمولا انرژی زیادی برای انتخاب لباس‌های خودشون صرف می‌کنن و همیشه به دنبال ساخت استایل‌های متفاوتن. استایل وینتیج یکی از سبک‌های خاص پوشاک در دهه‌های اخیر بوده که بخش خاص و محدودی از جامعه رو تحت تاثیر قرار داده.

اصالت، توجه به گذشته، نوستالژیک، طرح‌های پیچیده، منحصر به فرد و خاص بودن مهم‌ترین ویژگی‌های استایل وینتیج به حساب میان.

اما استایل وینتیج چیه؟ استایل وینتیج یک سبک خاص پوشاک، آرایش، اکسسوری و مدل مو به حساب میاد که از المان‌های قدیمی و نوستالژیک بهره میبره. این استایل بیشتر از طرح‌های رایج در دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ الهام میگیره و با تلفیق آیتم‌های مختلف سبک خاصی رو به وجود میاره.

حتما شما هم افرادی رو دیدین که به طرح‌ها، وسایل و سبک‌های قدیمی علاقه دارن و معمولا در گالری‌هایی که محصولات قدیمی میفروشن به دنبال آیتم‌های خاص میگردن. استایل وینتیج معمولا برای این افراد خیلی جذابه.

علی رغم اینکه خیلی‌ها وینتیج رو به عنوان سبک پوشش میشناسن ولی در واقع این سبک در دکوراسیون خونه حتی بیشتر از پوشاک مورد استفاده قرار میگیره.

تاریخچه استایل وینتیج

تاریخچه وینتیج

معمولا بخش مهمی از تاریخچه هر سبک و استایلی به دهه‌های اولیه قرن بیستم برمیگرده. در واقع جنگ‌های جهانی اول و دوم و بحران‌های اقتصادی که در اون دوران به وجود اومدن نقش خیلی مهمی در شکل گیری فرهنگ پوشش و استایل‌های مختلف داشته.

در واقع همین بحران‌های قرن قبل بودن که باعث شدن برخی افراد به استفاده از لباس‌ها و وسایل قدیمی روی بیارن و سعی کنن با تلفیق اون‌ها با سایر آیتم‌ها، سبک خاصی برای خودشون بسازن.

استایل وینتیج هم به همین شکل به وجود اومد و رفته رفته تونست محبوبیت بیشتری به دست بیاره. همین موضوع باعث شد حتی در سال‌های بعد از بحران‌ هم این استایل همچنان محبوب بمونه.

المان‌های مختلف استایل وینتیج

آیتم های مختلف استایل وینتیج

لباس: همونطور که گفته شد شما برای ساخت استایل وینتیج باید از لباس‌های دست دوم و قدیمی و یا لباس‌هایی که با الهام از ترندهای سال‌های دور طراحی و تولید شدن استفاده کنین.

معمولا برخی از لباس‌های قدیمی نیاز به تعمیر و اصلاح دارن که همین ویژگی‌‌ها از اصلی‌ترین مشخصه‌های وینتیج به حساب میان. به این معنی که افراد طوری لباس رو تعمیر میکنن که مشخص باشه این لباس بازسازی شده. علاقه‌مندان به این سبک همین موضوع رو نشون‌دهنده اصالت لباس میدونن.

بعضی از طراحان مدرن هم با الهام از استایل‌ و طرح‌های قدیمی، لباس‌های وینتیج رو طراحی می‌کنن. اوسی کلارک و جیمز گالونوس از معروف‌ترین این طراحان مد هستن.

کیفیت و ظرافت: معمولا در ساخت استایل وینتیج از لباس‌های با کیفیت و ظریف دهه‌های قبلی استفاده میشه. به این ترتیب پارچه‌های با کیفیت و ماندگار، طرح‌های ظریف و برش‌ها و دوخت‌های دقیق از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سبک هستن.

رنگ‌های خاص: در دوره‌های مختلف، رنگ‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گرفته. مثلا در دهه ۵۰ میلادی رنگ‌های پاستلی خیلی ترند بودن و در دهه‌‌ ۸۰ رنگ‌های جیغ. در استایل وینتیج هم از طیف رنگی متنوعی با توجه به لباس‌های مورد استفاده، بهره گرفته میشه.

اکسسوری: اکسسوری‌ها به دلایل مختلف نقش خیلی مهمی در ساخت استایل وینتیج دارن. اول اینکه خیلی پیش میاد یک اکسسوری مثلا یک ساعت، یک کلاه، یک گردنبند یا یک کیف از دهه‌های گذشته هنوز با کیفیت و قابل استفاده باشه. پس این اکسسوری‌های میتونن در ساخت استایل شما مورد استفاده قرار بگیرن.

مورد بعدی هم اینه که معمولا اکسسوری‌ها بیشتر مورد توجه قرار میگیرن و خیلی وقت‌ها فقط با استفاده از اکسسوری‌های قدیمی و وینتیج میتونین این استایل رو برای خودتون بسازین.

پس، استفاده از اکسسوری‌های مناسب در زمان ساخت استایل وینتیج اهمیت خیلی زیادی داره.

آرایش و مدل مو: شما میتونین با استفاده از مدل مو و آرایش کلاسیک که از گذشته الهام گرفته شدن، استایل خودتون رو تکمیل کنین.

ایجاد حس نوستالژی: مهم‌ترین ویژگی وینتیج انتقال همین حس نوستالژیه. این حس رو میشه با پوشیدن لباس‌های قدیمی، طرح‌های مورد استفاده در دهه‌های قبلی، یک اکسسوری قدیمی و یا حتی ترکیب رنگی خاص منتقل کرد.

مزایای استایل وینتیج

مزایای استفاده از تیپ وینتیج

طرفدارهای این استایل دلایل مختلفی برای علاقه‌مندی به این سبک دارن که در ادامه به اون‌ها میپردازیم.

محافظت از محیط زیست

تولید انبوه پوشاک، استفاده زیاد از منابع کره زمین و همچنین تولید زباله از دلایل مشکلات زیست محیطی امروز به حساب میان. شما میتونین با استفاده از لباس‌ها و اکسسوری‌های قدیمی و بازسازی شده به حفظ محیط زیست کمک کنین. در واقع یکی از مزایای استایل وینتیج کمک به حفظ محیط زیست و کمتر کردن آلودگی‌های زیست محیطیه.

صرفه جویی در هزینه

شما میتونین با استفاده از لباس‌های قدیمی، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی در طولانی مدت داشته باشین.

خلاقیت و تنوع

با توجه به اینکه در این استایل میشه از لباس‌های دهه‌های مختلف استفاده کرد و یا اون‌ها رو در تلفیق با همدیگه مورد استفاده قرار داد، خلاقیت نقش مهمی در ساخت این استایل داره.

مثلا شما میتونین با ترکیب یک پیراهن مردانه دهه ۵۰ با یک کت ترند در دهه ۷۰ میلادی، استایلی کاملا منحصر به فرد بسازین که کاملا هم متنوع و کاربردیه.

بیان هویت شخصی

تنوع کم نظیر آیتم‌های مورد استفاده در وینتیج و ترکیب اون‌ها با همدیگه، دست شما رو برای ساخت استایلی مطابق سلیقه شخصی خودتون باز میذاره.

در واقع شما میتونین هویت فردی و گروهی خودتون رو با استفاده از نوع پوشش به نمایش بذارین و مثل یک طراح لباس سلیقه خودتون رو عرضه کنین.

کمک به کسب و کارهای کوچک

از اونجایی که محصولات وینتیج معمولا توسط فروشگاه‌های کوچک و محلی عرضه میشن، خرید این محصولات میتونه به کسب و کارهای خرد کمک کنه.

دوری از مدهای زودگذر

یکی دیگه از مزایای استفاده از این سبک خاص، دوری کردن از ترندهای زودگذره، که علاوه بر هزینه و آلودگی زیست محیطی، انرژی ذهنی قابل توجهی رو هم از افراد میگیره.

لباس‌های پرکاربرد در استایل وینتیج

لباس های پرکاربرد استایل وینتیج

با وجود اینکه شما میتونین لباس‌های مختلف از دهه‌های متفاوتی رو با هم ست کنین، اما لباس‌های شاخص و پرکاربردی هم وجود دارن که طرفداران وینتیج ازشون استفاده می‌کنن. در این بخش چند مورد از این لباس‌ها رو مثال میزنیم.

  • لباس‌های شب بلند و شیک دهه ۱۹۲۰
  •  لباس‌های پف‌دار دهه ۱۹۵۰
  • لباس‌های بوهمی دهه ۱۹۷۰
  • پیراهن‌های ماکسی گلدار دهه ۱۹۷۰
  • ژاکت‌های بافتنی با طرح‌های راه‌راه دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰
  • شلوار جین دمپا گشاد دهه ۱۹۷۰
  • کت و شلوارهای کلاسیک
  • پیراهن مردانه آبی یا سفید با یقه فرانسوی یا یقه فراک
  • کروات‌های ابریشمی با طرح‌های هندسی یا گلدار دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰
  • ژاکت‌های چرمی یا جین دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰
  • شلوار مردانه و زنانه جین راسته دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰

پارچه‌ها و الگوهای محبوب وینتیج

با توجه به اینکه شما لباس‌های چه دوره‌ای از زمان رو انتخاب می‌کنین، از پارچه‌های لطیف و ابریشمی گرفته تا پارچه‌های ضخیم و مقاوم بخشی از این استایل به حساب میان. همچنین الگوهای راه راه، گل‌دار و چهارخونه محبوب‌ترین الگوهای لباس‌های وینتیج هستن.

جواهرات وینتیج

جواهرات استایل وینتیج

از اونجایی که تولید و استفاده از جواهرات ظریف و مینیمال عمدتا در دهه‌های اخیر محبوب شده و در گذشته، جواهرات بزرگ‌تری مورد استفاده قرار میگرفتن، معمولا برای ساخت استایل وینتیج از جواهرات بزرگ و شیک و با نگین‌های رنگی استفاده میشه.

کلاه

کلاه‌های بزرگ و شیک دهه ۱۹۲۰، مثل کلا‌ه‌های گتسبی و کلاه‌های بوهمی دهه ۱۹۷۰ محبوب‌ترین کلاه‌های استایل وینتیج هستن.

کیف و کفش

معمولا کیف و کفش‌های چرم طبیعی تکمیل کننده این استایل به حساب میان. کفش‌های مردونه و بوت‌های تمام چرم و کیف‌های نسبتا بزرگ بیشتر در ساخت استایل وینتیج استفاده میشن.

و در آخر استایل وینتیج با توجه به مزایای قابل توجهی که زمینه‌های زیست محیطی و اقتصادی داره و همچنین افراد میتونن با استفاده از این استایل از محصولات تولید انبوه فاصله بگیرن و هویت فردی خودشون رو به نمایش بذارن، روز به روز در حال محبوب‌تر شدنه.

استایل وینتیج در دنیایی که افراد همه در حال شبیه به هم شدن هستن از خلاقیت بهره میبره و تنوع کم نظیری رو ارائه میده.